Trysilfjellet har fått på seg høstdrakten

Fjellet lokker på rekordmange i høstferien

Fjellet er et populært reisemål i høstferien. I år kan det se ut som at Trysil går en rekordhøst i vente. Radisson Blu Resort Trysil melder om en økning i antall gjestenetter på hele 86 prosent for årets høstferie.

6 av 10 nordmenn planlegger én eller flere fritidsreiser denne høsten, i følge undersøkelsen om folks reiseplaner, utført av Kantar TNS Gallup på oppdrag fra NHO Reiseliv. Nå kan det se ut som at mange av disse har tenkt seg til Trysil i høstferien.

- Uke 40 booker veldig bra for Radisson Blu Resort Trysil. Vi har til nå en økning på hele 86 prosent på antall bookede gjestenetter, sammenlignet med samme periode i fjor. Grunnen til den voldsomme veksten er den store interessen for stisyklingen i Trysil. Flere og flere får øynene opp for denne familievennlige aktiviteten, og hotellet ligger ”midt i smørøyet” hvis du er ute etter en aktiv ferie, forteller Pontus Akesson, General Manager ved Radisson Blu Resort Trysil. - Det er fortsatt ledige rom i helgene fremover og i høstferien, men det kan lønne seg å booke tidlig.

Aktiv ferie er populært

Mange vil nettopp det, dra på en aktiv høstferie. 26 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de skal bedrive friluftsaktiviteter i høstferien.

– Trysil er en destinasjon som har lykkes med å utvide sesongen ved å utvikle opplevelser og aktiviteter som passer for hele familien. Det er oppskriften for å tiltrekke seg gjester om høsten, for det er særlig barnefamilier som tar høstferie, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Les mer om: De beste tipsene til en aktiv høstferie

Rekordhøst uten kø og kaos

Selv om Trysil forventer en skikkelig rekordhøst, så er de ikke redde for at folk skal møte kaos og sykkelkø.

- Vi har utviklet mange kilometer med sykkelstier nå, i tillegg er det ulike stier basert på ulike nivå. Dermed blir det en naturlig fordeling av besøkende i Gullia, hvor man finner over 15 kilometer med sykkelstier nå. Noe av sykkeltrafikken skjer også på de 100 kilometerne med naturlig sti. Sykkelheisen skal være åpen hver dag i uke 40, så her regner vi med at trafikken vil fordele seg godt utover uken, forteller Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil. - Gjestene våre gjør også flere andre aktiviteter når de er i Trysil, som å gå i fjellet, klatre i klatreparken, ri eller spille golf.

Alle aktører i Trysil øker

Trysil har akkurat lagt bak seg nok en rekordsommer i antall besøkende. De populære sykkelstiene har blitt syklet over 120 000 runder hittil i sesongen, noe som foreløpig er 49 prosent opp sammenlignet med samme periode i fjor.

- Vi ser nå at stisykkelsatsningen vår gir de ringvirkningene som vi hadde håpet på og regnet med. Klatreparken Høyt & Lavt Trysil hadde som målsetning om å få 6000 besøkende første sommer i drift. De har allerede knust denne målsetningen med over 9000 besøkende hittil i år. Vi ser også at det er flere som går toppturer, Trysilfjellet Golfbane har hatt en økning i år på 40 prosent, Trysil Hestesenter har hatt en rekordsommer og Kiwi Trysilfjellet melder om at de i år hadde 13 prosent høyere omsetning i butikken i juli kontra januar, og det sier mye, smiler en fornøyd Sanaker Lohne. – Nå gleder vi oss til å ta i mot høstferiegjestene. Vi kan by på et stappfullt program, både i form av aktiviteter og arrangement.

Les mer om: Ny sommerrekord i Trysil og Bygger spektakulær sykkelsti

Gudrun Sanaker Lohne, turistsjef og daglig leder i Destinasjon Trysil på telefon 48 15 18 22 eller e-post: gudrun.lohne@trysil.com eller Pontus Åkesson, General Manager, Radisson Blu Resort Trysil på 99 28 00 09 eller pontus.akesson@radissonblu.com.

Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for all reiselivsrelatert virksomhet i Trysil.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 919 000 skidager, 207 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 25 000 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 20 km tilrettelagte sykkelløyper og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2020 viser retningen for en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.