Trysil åpner 6,5 km med langrennsløyper 26. oktober. Foto: Hans Martin Nysæter

Her blir det 6,5 kilometer langrennsløyper til helga

Lørdag 26. oktober åpner Trysil 6,5 kilometer med langrennsløyper på snø som er lagret fra i fjor. Det er femte året Trysil tilrettelegger for tidlig start på langrennssesongen, og tilbudet blir bare mer og mer populært.

Trysil har lagret 65.000 kubikkmeter med snø. Nå jobbes det på spreng for å få klar langrennsløypene til åpningsdagen.

- Det ser ut som at lagringen av snøen har gått veldig bra i år. Vi begynner å få god erfaring med snølagring. Vi har stor effekt av permafrosten som ligger i bakken på snølagringsplassen. I tillegg vet vi nå hva som er riktig mengde flis over snøen, forteller Johan Swärd, daglig leder i Trysilfjellet Utmarkslag, som er ansvarlig for langrennsarenaen og den tidlige starten på langrennssesongen i Trysil.

Mer om trening på tidligsnø

Tilrettelegger for langrennscross

I år har Trysil lagret 10.000 kubikkmeter mer snø enn tidligere år. Det skal sikre en god og solid såle for de 6,5 kilometerne med både klassiske og skøytespor som garanteres fra 26. oktober. I tillegg er planen at det også skal være nok snø til et helt nytt langrennscross-område.

- Vi har mange store langrennsgrupper som legger treningssamlingene sine til Trysil. Det er derfor veldig gøy at vi sammen med det lokale idrettslaget, Trysilgutten, kan tilby et 3.000 kvadratmeter stort område på langrennsarenaen som kun er tilegnet langrennscross. Det betyr enda flere muligheter for morsom og variert teknikktrening hos oss, sier Swärd.

8 prosent flere langrennsgjester

Det er tydelig at en tidlig start på langrennssesongen er populært, og fyller senger med langrennsgrupper, landslag og privatpersoner som klør etter å komme i gang med skisesongen. Radisson Blu Resort Trysil melder om en foreløpig vekst i antall romnetter på 8 prosent i tidligsnøperioden fra 26. oktober til 15. desember.

- Det er veldig gøy å se at tilbudet med tidlig start på langrennssesong fyller senger i en periode hvor det historisk sett har vært veldig stille. Mange grupper kommer igjen år etter år, og i år har vi også noen nye, store grupper som kommer hit på treningssamling, forteller Maria Åhgren, General Manager på Radisson Blu Resort Trysil. - De setter pris på kvaliteten på løypene, variasjonen i terrenget og bomuligheter rett ved langrennsarenaen.

På åpningsdagen fra 10.00 til 14.00 blir det mulighet for testing av sesongens skimodeller når Sentrum Sport stiller med demoski fra Madshus, Rossignol og Fischer. I tillegg får man smøretips fra Swix-teamet.

For mer informasjon:

Ta kontakt med Johan Swärd, daglig leder i Trysilfjellet Utmarkslag, telefon 95 75 80 64/johan@trysil.com eller Maria Åhgren, General Manager på Radisson Blu Resort Trysil, telefon på telefon 46 91 84 63 eller e-post: maria.aahgren@radissonblu.com.

Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for all reiselivsrelatert virksomhet i Trysil.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 250 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 59 500 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2020 viser retningen for en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.