Jetmira fikk endelig være med på mann og sønn på ski etter å ha gått på skiskole i Trysil. Foto: Ola Matsson/SkiStar Trysil

Jetmira hadde aldri hatt ski på beina – sjekk hvordan det gikk da hun stod på alpinski for første gang

Jetmira Emini er på ingen måte født med ski på beina. Allikevel hadde hun en drøm om å kunne stå på ski med sønnen sin Marlon, 7 år. I helgen gikk drømmen i oppfyllelse i Trysil.

«Dette er så gøy», roper Jetmira, mens hun skyver bort mannen sin Ali Fazliu. Hun vil ikke ha hjelp fra han lenger. Det er kun to timer siden hun hadde ski på beina for første gang, men allerede nå suser hun nedover barnebakken i Trysil. Skilærer Anders kjører ved siden og heier; «Veldig bra, Jetmira, løft blikket og se frem».

Jetmira Emini er opprinnelig fra Makedonia, men hun har bodd i Norge hele livet. Nå er hun bosatt med mann og barn på Holmlia i Oslo. I november meldte mannen, Ali, henne på en konkurranse i Trysil. De søkte etter nordmenn som var født uten ski på beina, en treffende beskrivelse av Jetmira, mente han.

- Jeg og sønnen min står mye på ski og er ofte på fjellet sammen, men vi mangler den siste medlemmen av familien, forteller Ali Fazliu.

Jetmira trodde det var en spøk da de ringte fra Trysil og sa at hun hadde vunnet tur med overnatting på hotell, mat, skipass, skileie, skiinstruktør i to dager og kanefart.

Gruet seg

Nå er familien akkurat kommet hjem etter ei helg i Trysil, hvor Jetmira har lært seg å stå på ski.

- Jeg var så nervøs og gruet meg før jeg begynte, men det var så gøy! Jeg følte meg virkelig på toppen av verden når jeg endelig klarte å svinge nedover bakken uten å falle, sier Jetmira entusiastisk. - Skilærer min Anders var bare helt fantastisk. Jeg fikk veldig mange god tips som gjorde at jeg lærte raskt og følte meg trygg.

Skiskole er undervurdert av nordmenn.

- Det er bare seks prosent av kundene til Trysilguidene, skiskolen i Trysil, som er nordmenn. Vi nordmenn tror jo at vi er født med ski på beina, ler Ida Dyreng, daglig leder i Destinasjon Trysil. - Sannheten er at skiskole er bra enten man er nybegynner eller erfaren, og vi oppfordrer nordmenn til å prøve det.

Skigener fra Makedonia

Kanskje var det skigenene fra pappaen som kom til overflaten for Jetmira i Trysil.

- Pappaen min var veldig glad i å stå på ski, forteller Jetmira.

Dessverre fikk han ikke overført sin lidenskap for skikjøring til Jetmira og søstrene før han døde av kreft.

- Det handlet vel om integrering i starten. I alle fall for oss fire eldste døtre, forteller Jetmira. - Men da den yngste søsteren min vokste opp var mamma og pappa mer integrert i det norske samfunnet, og søsteren min står både på alpint, langrenn, snowboard og randonee, ler Jetmira.

- Jeg tenkte på pappa da jeg stod på ski i Trysil. Jeg vet at han hadde vært veldig stolt av meg nå, sier Jetmira med et smil.

Fantastisk opplevelse

Jetmira og familien hennes hadde en flott opplevelse i Trysil, og hun anbefaler det på det sterkeste til alle som vil prøve seg på alpint for første gang.

- Jeg er så glad for at jeg tok sjansen og prøvde meg på ski. Det var en fantastisk opplevelse. Og det føltes bra å stå sammen med Marlon og Ali. Jeg er sikker på at jeg vil gjøre det igjen, sier Jetmira.

Fakta:

• En kundeundersøkelse gjennomført av Opinion for Destinasjon Trysil visste at hele 25 prosent av nordmenn over 18 år har aldri stått på alpinski eller brett. Det er godt over 1 million nordmenn som aldri har stått på alpinski eller brett.
  • 1.813 personer søkte på Nordmannen født uten ski på beina i Trysil.

Ida Dyreng, daglig leder i Destinasjon Trysil, på telefon 90 73 23 08 eller e-post: ida@trysil.com eller Gro Kveldro Bruksås, PR-ansvarlig i Destinasjon Trysil, på telefon 46 82 66 74 eller e-post: gro@trysil.com.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 885 000 gjestedøgn, 28 500 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 255 millioner NOK i skipassomsetning, 68 bakker, 31 heiser, over 500 km med langrennsløyper. Over 87 000 sykkeldager, 100 km med naturlig sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. 80 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2030 viser retningen for en optimalisert og bærekraftig vekst, med en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.