De største treningsgruppene som kommer til Trysil i vinter har over 700 deltakere. Foto: Jonas Sjögren/Destinasjon Trysil

Økende interesse for tidlig start på langrennssesongen i Trysil

Fredag 3. november åpner langrennssesongen i Trysil med seks kilometer langrennsløyper. Interessen for en tidlig start på langrennssesongen er stor, og overnattingsaktører i Trysil melder om at helger frem mot jul allerede er ferd med å bli fullbooket.

I Trysil går man fra sykling og rulleski, til langrenn på under tre uker. De siste ukene har de kjørt ut 70.000 kubikkmeter med snø som har vært lagret på termofrost og under et tykt lag med flis gjennom sommeren.

- Det er niende året på rad vi tilrettelegger for en tidlig langrennssesong i Trysil. Tilbudet er veldig populært både for mosjonister, langrennslag og små og store treningsgrupper, forteller Even Ifarness, daglig leder i Trysilfjell Utmarkslag.

Fornøyde langrennsgjester
I fra 3. november tilbyr Trysil minst seks kilometer med langrennsløyper, både for klassisk, skøyting og skiskyting.

- Vi får mye skryt av "tidligsnø-produktet" i Trysil. Særlig er gjestene våre fornøyde med at de kan gå lengre strekninger på relative flater løyper. I tillegg kan de bryne seg i en kupert konkurransetrasé på langrennsarenaen. Treningsgruppene med barn er godt fornøyde med de store områdene for skilek, sier Ifarness.

Lørdag 4. november feires åpningen av sesongen på langrennsarenaen i Trysil med lett servering, demotelt og overraskelse for barna fra kl. 10.00 til 14.00.

Kommer igjen år etter år

På Radisson Blu Resort Trysil, som kun ligger en kort gåtur fra langrennsløypene, melder de om stor pågang på overnatting, særlig i helgene fremover.

- Vi har mange store treningsgrupper som bor her på hotellet i november og desember. De kommer igjen år etter år, og er veldig fornøyd med beliggenheten til hotellet, at det serveres næringsrik mat og at det er god tilgang på skibod og smøremuligheter, forteller Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonsleder for SkiStar Trysil. – Helgene fremover er nesten fullbooket, men vi har ledig kapasitet i ukedagene.

Bærekraftig helårsdestinasjon

I Trysil er man fornøyd med at satsingen på tidlig langrennssesong har gitt gode ringvirkninger til destinasjonen.

- Det er gledelig at vi klarer å fylle Trysil med langrennsinteresserte i en periode hvor det tradisjonelt sett har vært veldig lite gjester hos oss, sier Ida Dyreng, daglig leder i Destinasjon Trysil. – Vi har akkurat avsluttet en god sykkelsesong, og går rett inn vintersesongen med langrenn og alpinsesong som er like rundt hjørnet. Det er ingen tvil om at vi har klart å skape en mer bærekraftig helårsdestinasjon.

Fakta om tidligsnø i Trysil

I perioden 3. november til 17. desember 2023 tilrettelegger Trysil med minst seks kilometer med løyper for trening på langrennsarenaen Trysilfjellet Arena. Løypene har høy kvalitet og følges opp nøye i hele perioden. Det er tilrettelagt for både klassisk og skøyting, i tillegg til skiskytterarena. I denne perioden er det en treningsavgift for bruk av langrennsarenaen. Treningsavgift bestilles på skistar.com. Se mer om priser her. (velg dato fra 3. november for å få opp priser for "Langrenn".

Ida Dyreng, daglig leder Destinasjon Trysil, e-post: ida@trysil.com eller telefon 90 73 23 08.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 885 000 gjestedøgn, 28 500 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 255 millioner NOK i skipassomsetning, 68 bakker, 31 heiser, over 500 km med langrennsløyper. Over 87 000 sykkeldager, 100 km med naturlig sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. 80 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2030 viser retningen for en optimalisert og bærekraftig vekst, med en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.