Endelig blir det Trysilrypa igjen. Lørdag 11. september braker det løs for 2000 damer i Trysilfjellet. Foto: Ola Matsson/Trysil

Slik blir årets Trysilrypa

Trysilrypa har på det meste hatt over 5000 deltakere. I år kan arrangementet gjennomføres, men med over halvering av deltakere. 9. til 12. september inntar 2000 damer Trysilfjellet.

Trysilrypa er et av det største og viktigste arrangementet i Trysil. Hvert år har 5000 damer valfartet til Trysil en helg i september for å gå eller løpe i fjellet, og ikke minst ha ei sosial helg med Afterrun og festaften. I fjor ble Trysilrypa, naturlig nok, avlyst. I år blir arrangementet gjennomført, men annerledes på veldig mange måter.

- Vi er bare veldig glade for at vi kan arrangere Trysilrypa i år, sier Tore Hagen, arrangementsansvarlig i Destinasjon Trysil. - Det har vært en del usikkerheter på veien, men nå er vi trygge på at vi har et godt og fint opplegg for de 2000 damene som ankommer Trysil i helga.

Anbefaler koronatest for alle

Alle som har meldt seg på årets Trysilrypa må vise til grønt koronasertifikat. De som ikke har det, må koronatestes.

Se hva som gjelder under årets Trysilrypa

- Vi antar at de fleste som kommer hit denne helgen er fullvaksinert, men for de som ikke er det så er det hurtigtest som gjelder. Vi oppfordrer alle til å teste seg, for å være på den sikre siden. I tillegg har vi tatt flere andre grep som skal gjøre arrangementet trygt for deltakerne, forteller Hagen.

Populært terrengløp i høstfjellet

Majoriteten av deltakerne under Trysilrypa går turmarsjene som er på 6 eller 13 kilometer under Trysilrypa, men det er også over 100 deltakere som deltar på terrengløpet, som har de samme distansene.

- Løypene for terrengløpene er kjent for å ha fantastiske rammer. Damene heier hverandre frem. Og selv om traseen går i et utfordrende terreng så er dette allikevel et løp for alle, selv om du har løpt mye eller lite i terreng tidligere, forteller Hagen. - De to distansene, 13 og 6 km, gjør at alle vil finne en passende utfordring. Det er gode pengepremier til de tre beste, og mulighet for å enda en pengepremie for de som klarer løyperekordene.

God stemning under årets Trysilrypa

Det legges ikke opp til felles afterrun og middag med underholdning i stortelt slik Trysilrypa har i et normalår.

- Vi er sikre på at årets Trysilrypa blir et fint arrangement for alle som deltar. Spisestedene i Trysil har rigget seg klare for å ta imot glade ryper med levende musikk og egne rypemenyer. Handelsstanden i Trysil kjører på med gode rypetilbud og fjellet har tatt på seg høstfargene, forteller Hagen. -Dette er første gang jeg er ansvarlig for Trysilrypa, og nå gleder jeg meg skikkelig til det ruller i gang.

Tore Hagen, arrangementsansvarlig i Destinasjon Trysil, telefon 93 83 24 24 eller e-post: tore @trysil.com.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 885 000 gjestedøgn, 28 500 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 255 millioner NOK i skipassomsetning, 68 bakker, 31 heiser, over 500 km med langrennsløyper. Over 72 000 sykkeldager, 100 km med naturlig sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. 80 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2030 viser retningen for en optimalisert og bærekraftig vekst, med en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.