Andreas Markhus (8 år), Ida Sunde Ødegaard (10 år) og Live Thorsen (7 år) var sjefer og tok over Trysil. Foto: Jonas Sjögren/Trysil

Slik gikk det da barna tok over Trysil

Lørdag 5. juni tok tre barn over Trysil for å lære voksne å leke igjen. Live på 7 år sa på forhånd at hun trodde det kom til å bli kaos og kjempegøy. Og det var en passende beskrivelse for dagen.

I en nasjonal undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Destinasjon Trysil sier 2 av 3 at de skulle ønske de var mer lekne, og så å si alle er enig i at lekne utendørsaktiviteter har positive helseeffekter for både voksne og barn. Det var nettopp dette Trysil ønsket å sette søkelys på da de lot tre barn ta over destinasjonen for en dag for å lære voksne å leke igjen. Fokus på aktivitet og bedre helse er en av Trysils målsettinger i sitt bærekraftsarbeid.

- Det var med skrekkblandet fryd vi overlot ansvaret til Live, Andreas og Ida på lørdag, forteller turistsjef i Trysil, Gudrun Sanaker Lohne. – Men det var bare en fryd å se dem i sving. De ga utfordringer til foreldrene sine som gjorde at de virkelig måtte hente frem den lekende delen i seg selv.

Her gir turistsjefen i Trysil, Gudrun Sanaker Lohne, ansvaret for destinasjonen til Ida, Live og Andreas. Foto: Jonas Sjögren/Trysil

«Legg bort telefonen, pappa»

Trysil har lang tradisjon med å tilby aktive opplevelser for familier, så det var på denne arenaen at barna ville få voksne til å delta mer i leken på.

- Vi startet vårt sjefsoppdrag i klatreparken Høyt & Lavt, forteller 10 år gamle Ida Sunde Ødegaard. – Bonuspappa Frode stod å så på telefonen sin, så jeg snappet den fra han og fikk en av klatreinstruktørene til å heisen den i toppen av klatretårnet. Han måtte klatre til toppen for å hente den ned, ler Ida.

En øyeåpner for voksne

Kaffepausen måtte foreldrene ta på vei over i ziplinen, på sykkelstiene ble foreldrene overrasket av vannkrig med barna og det ble padlekonkurranse på Trysilelva, hvor de voksne selvfølgelig fikk handikap i form av korte årer, parykker og blomsterkranser.

- Jeg synes dette har vært veldig gøy. Det er så mange aktiviteter her som passer for hele familien, både fra de helt minste til ungdom og voksne, sier Merete Thorsen, mamma til sjefen Live på 7 år. - Jeg tror det har vært en øyeåpner for alle voksne som har vært med på opplegget i helga – vi må være mer lekne. Når lek og aktivitet blir moro for alle så er det lettere å være mer i aktivitet. Det er kanskje nøkkelen for bedre folkehelse.

Trysil vil fortsette å fremme god folkehelse

Trysil er godt fornøyde med de tre unge sjefenes jobb.

- De har tatt utgangspunkt i det lekne miljøet som Trysil har, og bevist at alle har det mer moro når de blir med på leken, sier Sanaker Lohne. - Vi vil fortsette å sette fokus på aktivitet og bevegelse for å fremme god folkehelse, det ligger i Trysil i kjernevirksomhet.

Bakgrunn:

I mars utlyste Trysil tre stillinger som Chiefs of Fun, tre barn som skal ta over driften av destinasjonen for en dag i sommer. Jobben deres var å få voksne til å leke mer. Hele 1.200 barn fra hele Norge søkte på stillingene. De tre barna som ble plukket ut som Chief of Fun var:

• Live Thorsen, 7 år, fra Ytre Enebakk (Live har tidligere spilt hovedrollen i NRK-serien: Brillebjørns Detektivbyrå)
  • Andreas Markhus, 8 år, fra Kjelsås i Oslo
  • Ida Sunde Ødegaard, 10 år, fra Hosle

Live, Ida og Andreas fikk ta over foodtrucken, Wågna, på Radisson Blu Resort Trysil- og lagde sine egne varianter av hamburgere til de voksne. Foto: Jonas Sjögren/Trysil

For mer informasjon, ta kontakt med:

Gudrun Sanaker Lohne, turistsjef og daglig leder i Destinasjon Trysil, telefon 48 15 18 22/gudrun@trysil.com eller Gro Kveldro Bruksås, PR- og markedsansvarlig i Destinasjon Trysil, telefon 46 82 66 74/gro@trysil.com.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 885 000 gjestedøgn, 28 500 senger rundt Trysilfjellet, over 1 100 000 skidager, 255 millioner NOK i skipassomsetning, 68 bakker, 31 heiser, over 500 km med langrennsløyper. Over 72 000 sykkeldager, 100 km med naturlig sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. 80 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2030 viser retningen for en optimalisert og bærekraftig vekst, med en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.