Kassel: Museum Fridericianum (1769-1779), Ausstellungsgebäude der documenta, abends ©DZT e.V. F: Torsten Krüger

Documenta 14 - kunstutstilling i Kassel har åpnet

Den 12. juni åpnet "Documenta 14" i Kassel, en av verdens ledende kunstutstillinger. Hvert femte år viser nasjonale og internasjonale samtidskunstnere en enorm bredde av kunstnerisk arbeid, som umiddelbart konfronterer oss med viktige spørsmål i vår egen tid. Documenta etterlater inspirerende og opprivende inntrykk, som gjenspeiler utfordringene i nåtidens samfunn og politikk.

Omlag 200 kunstnere fra hele verden viser sine kunstverk på 35 forskjellige steder rundt om i Kassel.

For første gang innbefatter Documenta-utstillingen i år også en utstilling i Athen. Her settes fokus på samfunnspolitiske, sosiale og økonomiske utfordringer som folk i Europa og resten av verden konfronteres med. «Kunst må få plass til å oppdage og formane, og å legge fram sine kunstneriske ståsteder», sa den tyske kulturministeren Monika Grütters i sin tale ved åpningen.

Documenta-utstillingen har blitt arrangert hvert femte år siden 1955. I 2012 kom mer enn 860.000 besøkende til utstillingen i Kassel.

I Athen holder utstillingen åpent til 16. juli, i Kassel til 17. september 2017. I år er den ansvarlige kunstneriske lederen i Kassel Adam Szymcyk, og mottoet er «Å lære fra Athen».

Utstillingen «Dokumenta 14» blir støttet av forbundskulturstiftelsen med 4.5 millioner Euro.

For mer informasjon les http://www.documenta14.de/en/