Sørlige vinrute: mandelblomstring; ©Rheinland-Pfalz Tourismus; F: Dominik Ketz

DZT-kampanjen #DiscoverGermanyFromHome samler globale SoMe-aktiviteter

Under den aktuelle koronasituasjonen samler Ferielandet Tyskland (DZT)sammen sine globale markedsføringsaktiviteter i sosiale medier (SoMe) under kommunikasjonskampanjen #DiscoverGermanyFromHome. Formålet er å skape inspirerende, empatisk og samtidig informativt innhold på en underholdende og interaktiv måte for å opprettholde kontakt med kundene. Gjennom ulike virtuelle underholdningsformater fra destinasjoner i samtlige 16 tyske delstater, skaper kampanjen kontakt med potensielle tysklandsturister og inviterer publikum til å oppdage Ferielandet Tyskland på en annerledes måte. I tillegg til #DiscoverGermanyFromHome tar kampanjen også i bruk allerede eksisterende emneknagger: #staysafe, #stayathome og #traveltomorrow.

–Til tross for nedstengingen av samfunnet fortsetter vi med å være aktiv på over 30 globale SoMe-kanalerfor å vedlikeholde interessen for Ferielandet Tyskland. I tillegg til å snakke direkte til kunden, bruker vi våre etablerte online-verktøy for å pleie dialogen med våre partnere innen tysklandturisme og internasjonal reiseindustri, forteller styreleder i DZT, Petra Hedorfer.

Grunnet den aktuelle situasjonen har DZT forskjøvet alle planlagte markedskampanjer og globale markedsføringstiltak til andre halvår, herunder lanseringen av kampanjene «German Summer Cities» og #WanderlustGermany. Man har imidlertid kommet så langt med forberedelsene av kampanjene at den digitale delen kan igangsettes med et knappetrykk når situasjonen endrer seg i de aktuelle fokusmarkedene.

Bakgrunn

Som følge av koronakrisen har tysk innkommende turisme praktisk talt kommet til stillstand i løpet av de siste ukene. Reiserestriksjonene treffer både innreise til Tyskland og utreise fra de viktigste fokusmarkedene. Når tiltakene fra myndighetene i både Tyskland og de aktuelle fokusmarkedene myknes opp, vil reiselivsnæringen kunne starte opp igjen.