Flykaos gjør at flere ferierende nordmenn velger bil til Sør-Europa

(Onsdag 6. juli 2022) Streik, overbelastede flyplasser og underbemannede flyselskap får stadig flere nordmenn til å droppe flyreisen og heller velge bilen når de reiser sørover i sommer. – I juli har Tyskland blitt til et transittland for feriesugne nordmenn, forteller Turistsjef i Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge, Joelle Janz.

En serie med arbeidskonflikter og streiker – i kombinasjon med mangel på piloter, bakke- og kabinmannskap – har ført til stor usikkerhet for mange reiseklare nordmenn i sommer. Svært mange kansellerte flyvninger og ombookinger fører til at mange må endre sine ferieplaner, og en stor andel reisende må ut på ufrivillige rundreiser i Europa før de når sine endelige destinasjoner.

De kaotiske tilstandene har ført til at mange nå revurderer sine ferieplaner, og heller pakker bilen og kjører til sin feriedestinasjon.

Folk vil ikke risikere å komme for sent fram til feriestedet, forteller Turistsjef i Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge, Joelle Janz.

– For tiden får vi henvendelser fra mange som skal kjøre bil til destinasjoner i Italia, Frankrike, Spania eller Hellas. Da går reisen igjennom Tyskland, og fordi de ikke har kunnet planlegge turen i detalj er de interessert i å høre mer om attraksjoner og ting de kan oppleve på veien, forteller Janz.

– Autobahn er bygget for å gjøre turen igjennom Tyskland så rask som mulig, og strekningen fra Kiel i nord til Munchen i sør kan unnagjøres på under 10 timer. Likevel opplever vi nå at svært mange ønsker å gjøre mer ut av turen enn bare å sitte i bilen, sier Joelle Janz.

Janz mener at bilturen som mange nordmenn nå legger ut på kan skape en større interesse for Tyskland som feriedestinasjon.

– At flere nordmenn kjører bil igjennom Europa i sommer gjør at mange får øynene opp for de mange mulighetene og attraksjonene som Tyskland har å tilby. Dette er utvikling vi selvsagt er glade for, og som vi mener kan skape interesse også på sikt, sier den tyske turistsjefen.

42 prosent har ikke planlagt ferie

En landsdekkende reiseundersøkelse nylig gjennomført av Norstat på vegne av Schibsted, viser dessuten at mange nordmenn fortsatt «sitter på gjerdet» med tanke på sommerferien i år: Hele 42 prosent av deltakerne i undersøkelsen, som ble gjennomført i slutten av juni, oppgir at de ennå ikke har bestilt noen form for ferie i løpet av sommeren.

Mange av disse vil trolig velge bilferie i år, mener Janz.

– De som har et ønske om å komme seg utenlands i sommer, men som ennå ikke har bestilt reise, er nok ikke fristet til å fly akkurat nå. I så måte fremstår en bilferie i Skandinavia eller Tyskland som et mer fristende alternativ for stadig flere, avslutter Turistsjef i Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge, Joelle Janz.

Tips til interessante stoppesteder på reisen

For alle som skal kjøre bil igjennom Tyskland de kommende ukene, har Joelle Janz følgende tips til stopp underveis som kan gjøre turen mer spennende:

Hansa Park Sierksdorf: Highlander at Hansa Park ©www.hansapark.de / F: HANSA-PARK
  • Hansapark: En kort kjøretur sør for fergeleiet i Puttgarden finner du en av Tysklands største fornøyelsesparker, Hansapark. Parken, som tar imot over 1 million besøkende hvert år, huser en rekke attraksjoner for barn og ungdom.
  • Hansabyen Lübeck har en vakker gamleby med sju tårn og 90 vakre smug og bakgater som byr på et spennende middelaldermiljø. Et fint stoppested og avbrekk fra motorveien.
  • I naturreservatet Lüneburger Heide en liten time sør for Hamburg finner du forskjellige typer fritidsparker, dyreparker, turområder og andre opplevelser for hele familien.
  • I Bad Wilhelmshöhe finner du flere vakre historiske bygg og museer som gir et tilbakeblikk på Tysklands rike og adelige historie. Fjellparken Wilhelmsöhe er registrert på UNESCO sin kulturarvliste.
  • En tur langs den tyske vinruten på veien sørover er noe de fleste bør unne seg. Ruten, som strekker seg fra Mannheim til Karlsruhe, byr både på vakker natur, unike små landsbyer og flotte hotell.
  • I middelalderbyen Rothenburg ob der Tauber kan du oppleve historie, tysk kultur, og aktiviteter som sykkel, golf og klatring.
  • Uansett alder vil de fleste sette pris på et ekte eventyrslott. Neuschwanstein i Füssen er en av de mest imponerende slottsbygningene i Europa. Slottet ble åpnet for offentligheten i 1886, og tar imot over 1,4 millioner turister hvert år.
  • Fornøyelsesparken Europapark ligger helt sør-vest i Tyskland nær landsbyen Ringsheim ved den franske grensen. Dette er en park av det spektakulære slaget, med noen av Europas største berg-og-dal baner, et stort hotellresort, bade og spa-anlegg og mye mer.

Hent bildene til de enkelte destinasjonene her

For alle med elbil kan kartet over ladestasjoner i Europa komme til god nytte: https://de.chargemap.com/map

• Kunst, kultur, underholdning

• natur
  • byer
  • kultur
  • reisetipps

Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) representerer Tyskland på oppdrag fra det tyske nærings- og energidepartementet (BMWi) og mottar offentlig støtte. I tett samarbeid med bransjeforbund og partnere fra turistnæringen, utvikler og kommuniserer DZT strategier og markedsføringskampanjer som fremmer Tyskland som reisemål og øker turismen til landet. Til dette formål finnes 27 utenlandskontorer som betjener over 40 markeder.

DZT møter utfordringene skapt av covid-19-pandemien med en tredelt strategi for gjenoppbygging:

• Øke merkevarebevisstheten og styrke merkevareprofilen til Ferielandet Tyskland
  • Relasjonshåndtering og kunnskapsoverføring for å støtte opp under reiselivsnæringen, som i stor grad består av SME-er

• Målrettede markedsundersøkelser og -analyser av koronakonsekvenser, som skaper grunnlag for evidensbasert handling

Ved å øke markedsføringsinnsatsen gjennom pandemien har DZT opprettholdt dialogen med kundene, vært lydhør overfor endringer i kommunikasjonspreferanser og dermed formidlet empati og inspirasjon.

Kjerneområdene digitalisering og bærekraft

DZT fremmer en fremtidsrettet og bærekraftig turisme i samsvar med forbundsregjeringens målsettinger. Digitaliserings- og bærekrafttemaer hører til turistkontorets kjerneområder. DZT er bransjeledende i bruk av «immersive teknologier» som virtuell (VR), utvidet (AR) og blandet virkelighet (MR), samtalegrensesnitt, som for eksempel språkassistenter, og kunstig intelligens i eksempelvis chatbots. DZT koordinerer turistnæringens felles åpne data-prosjekt som utvikler en kunnskapsgraf for å synliggjøre turisttilbud på markedsføringsplattformer som tar i bruk kunstig intelligens.

Bærekraft har i årevis vært et sentralt tema og behandles strategisk på tvers av avdelinger i alle områder av selskapet. DZTs bærekraftstrategi kobler sammen ekstern kunnskapsutveksling med en tilhørende kommunikasjonssatsing og et internt bærekraftsinitiativ. Utbruddet av covid-19-pandemien har endret reiseadferden i mer bærekraftig retning. DZT posisjonerer Ferielandet Tyskland som et reisemål med bærekraftige og inkluderende tilbud og fremmer dermed en mer ansvarsbevisst turismenæring i fremtiden. Du finner mer informasjon i vårt online-pressesenter under www.germany.travel/presse eller ved å abonnere på vårt pressenyhetsbrev.

OBS: Dersom du bruker bildene våre, husk å oppgi copyright og fotograf.