Berlin: Syklister i sentrum, regjeringsdistrikt, Brandenburger Tor, Pariser plass

​Gjenforeningen veldig positiv for turisme i Tyskland

3. oktober feirer Tyskland 30 år med gjenforening. Den fredelige revolusjonen i DDR, murens fall 9. november 1989 og åpningen av grensene mellom øst og vest, resulterte året etter i gjenforeningen av Tyskland. Dermed kunne turistattraksjonene i de 16 delstatene markedsføres sammen. I anledning jubileet reflekterer Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) over den fantastiske posisjonen innkommende turisme har i Tyskland i dag.

Åpningen av grensene mellom øst og vest gjorde det mulig å reise mer fritt – og ikke bare for østtyskerne. Millioner av internasjonale turister kunne nå utforske den flotte naturen og kulturen i det tidligere DDR. Kort tid etter gjenforeningen ble 31,3 millioner internasjonale overnattinger registrert i det tidligere Vest-Tyskland, mens i det som var DDR, inklusive Berlin, var tallet 3,4 millioner. Felles statistikk for de forente landene startet først i 1993. Frem til 2019 har den fellestyske innkommende turismen økt med 6,2 ganger, til 89,9 millioner overnattinger.

– Gjenforeningens suksess speiler seg særlig i den uforholdsmessige veksten i de nye delstatene, inklusive Berlin. Her har antall utenlandsovernattinger de siste tre tiårene økt med 6,2 ganger, til 21,1 millioner. Samtidig har de nye delstatenes andel i felles innkommende turisme mer enn doblet seg, fra omtrent ti prosent på begynnelsen av 1990-tallet til dagens 23 prosent, sier Petra Hedorfer, administrerende direktør i DZT.

Det er spesielt restaurerte historiske byer som har utviklet seg til besøksmagneter, som for eksempel Sachsens hovedstad Dresden med 960 000 utenlandsovernattinger i 2019. Med 60,8 millioner reiser i fjor lå også Tyskland, for tiende år på rad, på andreplass blant europeiske reisemål – etter Spania, og før Italia og Frankrike.

Nye kulturelle skatter

I løpet av de over tretti årene som har gått siden murens fall, har turisme blitt en stadig viktigere økonomisk faktor i Tyskland. Bransjen bidrar nå med mer enn 105 milliarder euro til Tysklands økonomi – rundt 4 prosent av brutto merverdi – og sysselsetter rundt tre millioner.

Før 1989 var det åtte steder i tidligere Vest-Tyskland som var på UNESCOs verdensarvliste. Siden den gang har nummeret økt til 46. 14 av disse viktige samfunns- og kulturhistorieskattene ligger i de nye delstatene (tidligere DDR). Internasjonale sportsarrangementer som VM i fotball for menn i 2006 og for kvinner i 2011, har bidratt til å forme bildet av Tysklands som en åpen og imøtekommende feriedestinasjon.

En populær attraksjon i anledning jubileet, er den 1 000 km lange sykkelruten dedikert til den tyske gjenforeningen som strekker seg fra den tidligere vesttyske hovedstaden Bonn, gjennom Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen, Niedersachsen, Sachsen-Anhalt og Brandenburg til Berlin. Her kan sykkelturister oppleve den unike gjenforeningshistorien på nært hold ved omtrent 100 historiske lokasjoner underveis.

Relatert materiale