I samarbeid med DZT oppdager Great Big Story den fantastiske Bauhaus-verdenen

CNN International Commercial (CNNIC) initierte partnerskapet som innebærer en Great Big Story-videoserie som publiseres i forskjellige kanaler og sosiale medier og når ut til mer enn 10 millioner fans, følgere og reisende. Den første videoen, som ble publisert 11. juli, handler om Bauhaus-skolens opprinnelse, og flere videosnutter kommer i løpet av året. Videoene publiseres i Great Big Storys sosiale medier ved hjelp av Turners Launchpad-teknologi for å nå ut til målgruppen av kulturbevisste reisende med interesse for Tyskland.

I løpet av den firedelte dokumentarserien er Great Big Story på sporet av Bauhaus i følgende deler av Tyskland:

BAUSHAUS FØDESTED: Siden den alternative skolen ble grunnlagt i 1919 har den påvirket arkitektur over hele verden. I dag er Bauhaus-arkitekturen å finne overalt. Great Big Story tar seeren med på en reise gjennom begge fødestedene Weimar og Dessau, hvor inspirerende og minimalistiske utforminger fra Bauhaus er allestedsnærværende.

BAUHAUS FURNITURE MASTER: Det finnes møbler som definerer en hel epoke – noe som også gjelder for Bauhaus-møbler. Axel Bruchhäuser og faren hans hører til de få produsentene i verden som lager ekte tyske Bauhaus-møbler. Møbelmerket Tecta ble grunnlagt i 1956 i den lille byen Lauenförde og er i dag verdens største produsent av Bauhaus-originalmøbler. I denne episoden dykker Great Big Story ned i en verden av ekte håndverk.

BAUHAUS BALLET: De fleste forbinder kanskje ballett først og fremst med Nøtteknekkeren eller Svanesjøen. Men det finnes også en annen type – Den triadiske balletten, som på samme måte som Bauhaus heller ikke følger konvensjonelle regler. Kostymene var avantgardistisk og forut før sin tid. Great Big Story besøker en aktuell forestilling av Den triadiske ballett fra 1977 og snakker med Ivan Liška og Colleen Scott, som har vært involvert som solister fra første dag.

THE SCHOOL OF FASHION AHEAD OF ITS TIME: Bauhaus har påvirket mange aspekter av kultur og design, selv dagens mote. Bauhaus-designer Oskar Schlemmer var kjent for sine futuristiske og ekstravagante kostymer som han lagde for Den triadiske balletten tilbake i 1922. Kostymene var så nymotens at de stilistisk inspirerte både David Bowie og senere Lady Gaga. I denne episoden treffer Great Big Story den moderne designeren Anne Gorke for å snakke om Bauhaus’ nåtidige og fremtidige påvirkning på mote.

Den første videoen kan du laste ned via følgende link. Copyright Great Big Story.

• Kunst, kultur, underholdning

• reisetipps
  • byer
  • kultur

Om Great Big Story

Great Big Story er et globalt mediebyrå med fokus på filmhistoriefortelling. De har hovedkvarter i New York og kontor i London og Stockholm. De produserer minidokumentarer, kortfilmer og serier for digitale, sosiale, TV- og kinoplattformer. Siden oppstarten i 2015 har produsentene vært i 100 land for å fortelle om det ufortalte, det som er oversett og det som er helt utrolig. Historiene inspirer millioner av mennesker daglig. Mer informasjon finner du på www.greatbigstory.com.

Om CNN International Commercial

CNN International Commercial (CNNIC) er forretningsavdelingen til Turner International, som er ansvarlig for CNNs aktiviteter utenfor USA. Herunder faller kommersielle oppdrag for CNN International, CNN en Español, CCN Arabic, CNN Style, CNNMoney og Great Big Story. Bedriftsaktivitetene omfatter salg av annonser, sponsor-partnerskap og utvikling av kommersielt innhold, Content Sales, lisensiering av merkevarer, distribusjon, Out-of-Home-butikker, bedriftsutvikling og markedsføringsaktiviteter for den internasjonale nyhetskanalen. CNNIC er en anerkjent bransjeleder i internasjonalt salg av reklameplasseringer og tilbyr prisbelønt kommersielt innhold som lages av det tilhørende Content Studio Create. Dette resulterer i sterke og langvarige partnerskap med noen av verdens mest kjente merkevarer. Content Sales- og lisensierings-delen pleier relasjoner til over 1000 samarbeidspartnere. CNNIC har kontorer over hele verden, med de viktigste ligger i London, Hong Kong og Miami. Mer informasjon finner du på http://commercial.cnn.com.