Temakampanjer for Tyskland som reisemål frem til 2020

Sentralt i Ferielandet Tysklands markedskommunikasjon står de årlige temakampanjene. Til enhver tid fremhever de særskilte sider ved merkevaren. I tillegg vil også jubileer og større arrangementer utgjøre en anledning til å styrke markedsprofilen til Ferielandet Tyskland.

Petra Hedorfer, styreleder i Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) tilføyer at Tyskland har etablert seg i toppsjiktet blant europeernes mest populære reisemål, med nesten 80 millioner internasjonale overnattinger. Det sjette rekordresultatet på rad beviser at markedsføringsstrategien vår utgjør en variert og innholdsrik temamarkedsføring.

2017: «Luther 2017 – reformasjonens 500-årsjubileum»

Mer enn 800 millioner protestanter over hele verden er tilknyttet reformasjonens arv.I løpet av det såkalte «Luther-tiåret», som startet i 2008, har DZT vektlagt kulturturisme. I denne sammenheng ble det i 2012 fokusert på Thomaner-korets 800-årsjubileum under temaet «reformasjon og musikk.

DZT bidro også, under ledemotivet «bilde og bibel», med mangfoldige aktiviteter til Lucas Cranach den yngres 500-årsdag i 2015. Temakampanjen med navnet «Luther 2017 – 500 år med reformasjon i Tyskland», fremstiller et moderne bilde av Tyskland ved å bruke Martin Luther som ambassadør.

I gjennomføringen av temakampanjen tar DZT i bruk både nye medievarianter og klassiske markedsføringsverktøy. Temaet blir også tydelig presentert på deres egen hjemmeside: www.germany.travel. På 30 forskjellige språk illustrerer åtte forskjellige «Luther-ruter» viktige steder i Martin Luthers liv. Det pågår forberedelser til nye nettkampanjer og kampanjer for sosiale medier.

I sammenheng med satsingen på kulturturisme vil DZT i 2017 markedsføre «documenta 14», én av verdens mest betydningsfulle utstillinger for samtidskunst.Utstillingen finner sted i Kassel fra 10. juni til 7. september. DZT vil også belyse den internasjonale hageutstillingen «IGA 2017», som finner sted i Berlin-Marzahn fra 13. april til 15. oktober. Begge utstillingene vil bli markedsført internasjonalt.

2018: «Det kulinariske Tyskland»

Fra enkle gjestehus til gourmetrestauranter kan Tyskland tilby sine gjester et rikt utvalg av kulinariske opplevelser. Regionale og sesongbaserte nytelser representerer både det autentiske og det tradisjonsrike i de tyske kulturlandskapene. Mer enn 250 stjernerestauranter står klare til å tilby sine gjester en smaksopplevelse fra øverste hylle.

I 2018 kommer DZT til å gjennomføre en verdensomspennende temakampanje som skal omhandle det kulinariske Tyskland. Det er blant annet planlagt å lage kortfilmer om ulike spesialiteter fra de forskjellige bundeslandene, samt omfattende kampanjer i sosiale medier.

2019: Bauhaus’ 100-årsjubileum

Fra og med 1919 utviklet Bauhaus-grunnleggeren Walter Gropius og andre sentrale personer en ny syntese som omfattet kunst, design, arkitektur og bygningshåndverk. Dette utgjorde grunnlaget for «avantgarde»-retningen innenfor den klassiske modernismen. Etter 1933 lyktes de med å spre Bauhaus-ideen fra Weimar, Dessau og Berlin til resten av verden.Helt siden den gang har de preget den modernistiske arkitekturen helt fra Chicago til Tel Aviv. Bauhaus-bygget i Dessau ble i 1996 oppført på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Sammen med selskapet Bauhaus kommer DZT til å markedsføre Bauhaus-jubileet i de utenlandske markedene. Dette blir gjort med et mål om å inspirere potensielle kulturinteresserte til å legge ferien sin til Tyskland.

I løpet av 2019 vil også 200-årsjubileet til Theodor Fontane bli formidlet i utvalgte markeder.

2020: Ludwig van Beethovens 250-årsdag

Ludwig van Beethoven ble født i Bonn i 1770.Som én av de viktigste representantene innen wienerklassismen, samt foregangsperson for romantikken, har han bidratt til å prege Tysklands renommé som musikkland. Symfoniene, klaverkonsertene, kammermusikken og melodiene hans er faste innslag i tyske konsertsaler. I tett samarbeid med byen Bonn og aktører innenfor regionens reiseliv, kommer DZT til å markedsføre Beethovens 250-årsdag med en egen temakampanje.

I tillegg til de store, årlige temakampanjene og arrangementene, vil DZT kontinuerlig markedsføre segmentene «kultur» og «aktive reiser» med vanlige og grunnleggende kampanjer.

• Kunst, kultur, underholdning

• kulinarik
  • beethoven
  • luther
  • bauhaus

Tysklands Nasjonale Turistkontor er Tysklands nasjonale hovedsentral for turisme, med hovedkontor i Frankfurt am Main. Det representerer Tyskland på vegne av det tyske nærings- og energidepartementet (Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, BMWi) og mottar offentlig støtte etter vedtak i Bundestag. Tysklands turistkontor utvikler og kommuniserer strategier og produkter som skal ytterligere fremme tyske reisemåls positive image i utlandet og øke turismen til Tyskland. Turistkontoret er representert i 30 land over hele verden. Du finner mer informasjon i vårt online-pressesenter under www.germany.travel/presse.