Topp 100 reisemål blant turister i Tyskland er kåret

Ferielandet Tyskland forblir en populær reisedestinasjon internasjonalt. Over 14 000 utenlandske besøkende på www.germany.travel har stemt frem sine favorittattraksjoner i Tyskland. Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) presenterer de 100 mest populære reisemålene.

For fjerde gang på rad toppes listen av Hamburgs Miniatur Wunderland, en miniatyrverden med verdens største modelljernbane. Som i fjor er det også Europa-Park i Rust og Neuschwanstein slott i Bayern som kaprer andre- og tredjeplassen. Andre attraksjoner som posisjonerer seg på topp ti i 2021, er fornøyelsesparken Phantasialand Brühl, Rothenburg ob der Tauber, Den romantiske ruten, det historiske Dresden, Berlin, nasjonalparken Schwarzwald og kriminalmuseet i Rothenburg.

– Den store interessen i kåringen viser at merkevaren «Ferielandet Tyskland» og dets turistaktører er sterke og motstandsdyktige også i krisetider. Avstemmingen formidler et autentisk bilde av turistmål i Tyskland som er særlig populære og etterspurte. For våre partnerne innen tysklandturisme er plasseringene et kvalitetsstempel som de bruker i internasjonal markedsføring, sier administrerende direktør i DZT, Petra Hedorfer.

Siden 2012 har besøkende på www.germany.travel i et fritekstfelt kunnet stemme på sitt favorittreisemål i Tyskland. Ut fra denne dataen utvikler så DZT topp 100-kåringen. I år har DZT strukturert resultatene i følgende kategorier: byer, opplevelsesverdener, fornøyelses- og dyreparker, museer, julemarkeder, naturens høydepunkter, nasjonalparker, borger og slott.

Årets topp tre totalt

1. plass. Miniatur Wunderland Hamburg: For akkurat 20 år siden gikk startskuddet for miniatyrverdenen med verdens største modelljernbane. Omtrent 20 millioner gjester fra hele verden har hittil besøkt den stadig voksende modellverdenen i Hamburgs Speicherstadt, som seks ganger har blitt tatt opp i Guinness rekordbok.

2. plass. Europa-Park Rust: Tysklands største fornøyelsespark med over 100 karuseller og show, opplevelsesbadet Rulantica og seks temahoteller med mange restauranter og spatilbud. Virtuelle verdener møter gjestene i VR-opplevelsesrommet YULLBE, mens middagsshow kombinerer stor underholdning med gastronomisk nytelse.

Rust: Europa Park Blue Fire © Europa Park F: Europa Park

3. plass. Neuschwanstein slott: Etter modell fra en historisk ridderborg, fikk Ludwig den II reist slottet på en fjellklippe med Alpene som kulisse i 1869. Dette er et av Ferielandet Tysklands mest kjente attraksjoner. Omtrent 1,5 millioner mennesker besøker eventyrslottet årlig for å la seg fascinere og inspirere.

Schwangau: Slottet Neuschwanstein, den romantiske rute © GNTB Florian Trykowski
Schwangau: Slottet Neuschwanstein, den romantiske ruten © GNTB Florian Trykowski

Topp fem etter kategori

Byer Opplevelses-
verdener
Fornøyelses- og dyreparker
1 Rothenburg ob der Tauber 1 Miniatur Wunderland Hamburg 1 Europa-Park Rust
2 Dresden 2 Fornøyelsespark Haus Meissen 2 Phantasialand Brühl
3 Berlin 3 Badekomplekset Therme Erding 3 Fornøyelsespark Ravensburger Spieleland
4 München 4 Karls Erlebnisdorf Rövershagen 4 LEGOLAND Deutschland Resort Günzburg
5 Hamburg 5 Autostadt Wolfsburg 5 Hellabrunn Zoo i München
Museer Julemarkeder Naturens høydepunkter
1 Kriminalmuseet i Rothenburg ob der Tauber 1 Reiterlesmarkt i Rothenburg ob der Tauber 1 Øya Rügen
2 Tysklands spionmuseum 2 Christkindlesmarkt i Nürnberg 2 Bodensee med øyene Mainau og UNESCO-kulturarven Reichenau
3 Museumsøya Berlin 3 Christkindlmarkt i München 3 Moseldalen
4 Klimahuset i Bremerhaven,  8° Ost 4 Julemarkedet i Rotenburg a. d. Fulda 4 Zugspitze
5 August-Horch-museet 5 Julemarkedet ved Charlottenburg slott i Berlin 5 Øya Sylt
Nasjonalparker Borger og slott
1 Nasjonalpark Schwarzwald 1 Slott Neuschwanstein
2 Nasjonalpark Berchtesgaden 2 Slott Heidelberg
3 Nasjonalpark Saksiske Sveits 3 Borg Eltz
4 Nasjonalpark Harz 4 «Slott og Parker i Potsdam og Berlin»
5 Nasjonalpark Eifel 5 Borg Cochem

• spa
  • tradisjon
  • museum
  • julemarked
  • unesco
  • kunst
  • slott og borg
  • shopping

Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) representerer Tyskland på oppdrag fra det tyske nærings- og energidepartementet (BMWi) og mottar offentlig støtte. I tett samarbeid med bransjeforbund og partnere fra turistnæringen, utvikler og kommuniserer DZT strategier og markedsføringskampanjer som fremmer Tyskland som reisemål og øker turismen til landet. Til dette formål finnes 27 utenlandskontorer som betjener over 40 markeder.

DZT møter utfordringene skapt av covid-19-pandemien med en tredelt strategi for gjenoppbygging:

• Øke merkevarebevisstheten og styrke merkevareprofilen til Ferielandet Tyskland
  • Relasjonshåndtering og kunnskapsoverføring for å støtte opp under reiselivsnæringen, som i stor grad består av SME-er

• Målrettede markedsundersøkelser og -analyser av koronakonsekvenser, som skaper grunnlag for evidensbasert handling

Ved å øke markedsføringsinnsatsen gjennom pandemien har DZT opprettholdt dialogen med kundene, vært lydhør overfor endringer i kommunikasjonspreferanser og dermed formidlet empati og inspirasjon.

Kjerneområdene digitalisering og bærekraft

DZT fremmer en fremtidsrettet og bærekraftig turisme i samsvar med forbundsregjeringens målsettinger. Digitaliserings- og bærekrafttemaer hører til turistkontorets kjerneområder. DZT er bransjeledende i bruk av «immersive teknologier» som virtuell (VR), utvidet (AR) og blandet virkelighet (MR), samtalegrensesnitt, som for eksempel språkassistenter, og kunstig intelligens i eksempelvis chatbots. DZT koordinerer turistnæringens felles åpne data-prosjekt som utvikler en kunnskapsgraf for å synliggjøre turisttilbud på markedsføringsplattformer som tar i bruk kunstig intelligens.

Bærekraft har i årevis vært et sentralt tema og behandles strategisk på tvers av avdelinger i alle områder av selskapet. DZTs bærekraftstrategi kobler sammen ekstern kunnskapsutveksling med en tilhørende kommunikasjonssatsing og et internt bærekraftsinitiativ. Utbruddet av covid-19-pandemien har endret reiseadferden i mer bærekraftig retning. DZT posisjonerer Ferielandet Tyskland som et reisemål med bærekraftige og inkluderende tilbud og fremmer dermed en mer ansvarsbevisst turismenæring i fremtiden. Du finner mer informasjon i vårt online-pressesenter under www.germany.travel/presse eller ved å abonnere på vårt pressenyhetsbrev.

OBS: Dersom du bruker bildene våre, husk å oppgi copyright og fotograf.