Moselle wine region – Moselle loop; ©Deutsches Weininstitut GmbH; F: Deutsches Weininstitut

Trender for første halvår 2019: Tysk innkommende turisme presterer godt

I første halvår av 2019 posisjonerer Reiselandet Tyskland seg utmerket i internasjonal sammenligning. Det forteller de første tallene fra reiselivskonsulenten IPK International sin årlige World Travel Monitor, som måler utvikling i utenlandsreiser på verdensbasis.

Ifølge undersøkelsen utvikler den globale turismen seg fortsatt i positiv retning med 3,5 prosent. Med kun 2,5 prosent økning stiger dog ikke antall utenlandsreiser blant europeere like raskt som blant amerikanerne (fire prosent) eller asiatene (fem prosent).

Tysklands 3,7 prosent stigning i innkommende turisme er dermed bedre enn det globale gjennomsnittet. Fra de europeiske markedene genererer Tyskland sågar en vekst på fire prosent og plasserer seg dermed tydelig foran det europeiske gjennomsnittet (pluss 2,5 prosent). Sammenlignet med de europeiske konkurrentene ligger Tyskland tydelig foran Sveits og Storbritannia, og på linje med Østerrike, Italia og Spania.

«Reiselandet Tyskland kommer godt ut i den stadig mer tilspissede konkurransen mellom reisedestinasjoner. De siste trendene fra IPK skjuler dog ikke det faktum at vi gjennom svak økonomisk vekst i eurosonen, klimautfordringer, handelskonflikter og brexit fortsatt har store hindre å overkomme», sier Petra Hedorfer, administrerende direktør i Tysklands Nasjonale Turistkontor.