Årets entreprenørskapslærer 2020 er Gert Runar Rørvik fra Mo og Øyrane videregående skole

I samarbeid med Virke kårer Ungt Entreprenørskap Årets Entreprenørskapslærer. I år er det Gert Runar Rørvik fra Mo og Øyrane vgs som kan smykke seg med tittelen «Årets Entreprenørskapslærer 2020». Vinneren ble annonsert under dagens Virkekonferanse, AnnerLedelse.

20 års jubileum som entreprenørskapslærer

Er det noen som har drevet AnnerLedelse i år så er det utvilsomt de nominerte til Årets Entreprenørskapslærer. –Jeg er utrolig imponert over hva Gert Runar Rørvik har utrettet. Han viser elevene det store bildet, at de skaper verdi for både elever, skolen og lokalsamfunnet sitt. Han bruker lokalsamfunnet som en læringsarena, noe som gjør skolehverdagen spennende og læringen relevant. Han er en inspirasjon for både elever, lærere og oss i Ungt Entreprenørskap. Det som er ekstra gledelig er at han i år har 20-års jubileum som entreprenørskapslærer, sier en engasjert Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap.

Unge entreprenører er helt avgjørende for fremtiden

Det er 13. år på rad at Hovedorganisasjonen Virke og Ungt Entreprenørskap deler ut pris for Årets Entreprenørskapslærer. Prisen går til lærere som tilrettelegger for at elever og studenter kan videreutvikle sin nysgjerrighet, evne til å ta initiativ og beslutninger og til å samarbeide med andre for å skape nye løsninger.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, er sterkt engasjert i å utvikle unge entreprenører, noe han ga uttrykk for under dagens Virkekonferanse, AnnerLedelse. – Det vi trenger fremover er flere arbeidsplasser, og hvem er det som skal skape de? Det er de virksomhetene som er der nå, men det er også alle de som ennå ikke er skapt. Derfor er det så viktig at unge mennesker tidlig får en positiv opplevelse rundt entreprenørskap, og kjenner på at dette kanskje er noe de har lyst å gjøre noe med. Vi trenger 25.000 nye arbeidsplasser hvert år de neste ti årene for å opprettholde det velferdssamfunnet vi har i dag. Derfor er det Ungt Entreprenørskap og entreprenørskapslærerne gjør helt avgjørende, sa Ivar Horneland Kristensen.

Juryens begrunnelse:

Juryen bestod av Kristin Bratlie fra Hovedorganisasjonen Virke, Anine Willums Karp fra 657 Oslo og Harald Onesid fra Elevorganisasjonen. Her er deres begrunnelse:

I årets kåring har verdiskaping og tverrfaglighet kommet tydelig fram i denne lærerens nominasjon. Læreren får elever til å oppleve mestring i arbeidet sitt som gjør at de blir engasjerte og får lyst til å jobbe ekstra. Denne lærerens elever får også mulighet til å lære bort til yngre elever, noe som forankrer læringen og skaper verdi for skolen.

Læreren jobber tverrfaglig og med praktiske prosjekter som viser elevene at de lykkes med arbeidet sitt. Samarbeidet går på tvers av fag og er drevet av læreren. Han involverer andre lærere i skolen og inspirerer dem til å bruke entreprenørskap og metoder som Ungdomsbedrift i deres strategi for læring.

Læreren har et tydelig bærekraftsperspektiv i sitt arbeid, og gjennom dette viser han elever at de skaper verdi for andre elever, skolen og lokalsamfunnet. Han bruker lokalsamfunnet som læringsarena, noe som gjør skolehverdagen mer praktisk og relevant. Hans elever opplever at de er en viktig del av nærmiljøet.

De som har nominert læreren sier at han har vært en inspirasjon både for elever og lærere i 20år! Juryen vil til slutt gratulerer læreren med jubileet som entreprenørskapslærer!

Årets Entreprenørskapslærer er Gert Runar Rørvik fra Mo og Øyrane videregående skole i Vestland.

• entreprenørskap
  • ungt entreprenørskap
  • årets entreprenørskapslærer

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Våre programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. På denne måten bygger vi bro mellom teori og praksis, og bidrar til å øke kreativitet og relevans i læreprosessene. Ungt entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv.

Vi har programmer fra grunnskole til høyre utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi. Les mer om våre programmer her.