Plattform for redesign av klær, «DustBuster» som fjerner svevestøv og en restaurant med lokalprodusert mat er de nye norgesmesterene i Ungdomsbedrift

Norgesmestere i «Beste forretningsplan», «Bærekraftprisen i samarbeid med Storebrand» og «Størst verdiskapingspotensial i samarbeid med Ferd» er nå klare, og investeringsdirektør Tom Erik Myrland i Ferd AS oppsummerte dagen slik: «Ferd har støttet Ungt Entreprenørskap i mange år og vi gjør det fordi Ungt Entreprenørskap passer så godt med visjonen til Ferd – å skape varige verdier og sette tydelige spor. For å skape verdier og en bærekraftig fremtid for oss alle, så er vi helt avhengig av at dere unge bidrar med innovasjon og skaperglede. Den erfaringen dere nå får gjennom Ungdomsbedrift vil være veldig nyttig for å kunne ta de riktige valgene for dere selv, for virksomhetene dere holder på med og ikke minst for samfunnet og miljøet rundt.»

Her kan dere se alle ungdomsbedriftene som deltar i NM.

«Størst verdiskapingspotensial - i samarbeid med Ferd» gikk til Resy UB fra Foss VGS i Oslo.

Resy UB har laget en plattform hvor de som kan å sy klær kommer i kontakt med kunder som ønsker gjenbruk. Dette er miljø – og moteengasjerte jenter som inspirerer til en grønnere livsstil. Gjennom Resy kan du få fine klær uten at det går på bekostning av jordkloden vår.

Når juryen vurderte bidragene brukte de samme metode som når Ferd vurderer nye investeringer. Å vinne denne prisen er en stor tillitserklæring, her snakker vi størst verdiskapningspotensiale av alle som har deltatt i NM. Juryen mener konseptet treffer godt i tiden, og forretningsmodellen er troverdig og skalerbar. Konseptet skaper verdier på tre bunnlinjer; økonomisk, sosialt og miljømessig. Dette er sirkulærøkonomi på sitt beste.

Gratulerer til SalmoTech UB fra Thora Storm VGS i Trøndelag med 2. plassen og På Kroken UB fra Stryn VGS i Vestland med 3. plassen. Det var 33 bedrifter i denne klassen under NM.

Mer informasjon om juryen og juryens begrunnelse.

«Bærekraftprisen i samarbeid med Storebrand» gikk til Clean Air UB fra Kristen Videregående Skole i Trondheim

Prisen ble introdusert av Tove Selnes, konserndirektør i Storebrand. «Det er gode penger i bærekraft. Vi tror at selskaper som er med på å løse FNs 17 bærekraftsmål er fremtidens vinnere. Gjennom vårt samarbeid med Ungt Entreprenørskap ønsker vi å støtte handlekraftig ungdom som evner å tenke nytt og bærekraftig. Vi vil hjelpe unge gründere med å skape bedrifter der bærekraft er selve kjernen i virksomheten.»

Vinneren CleanAir UB utvikler produktet DustBuster, som gjør det mulig for store kjøretøy å samle opp svevestøv fra veiene de trafikkerer. De retter sitt salgsarbeid mot aktører innen tungtransportbransjen.

Juryen sier at vinneren skiller seg ut med en forretningside som tydelig løser et bærekraftsproblem, og som det er et stort behov for i markedet. Materialene de har valgt er både bærekraftig og hyllevare og enkle å få tak i lokalt. Produktet fjerner ikke bare svevestøv fra veier, de har også en bærekraftig produksjon og verdikjede.

Gratulasjoner går også til Lær Lett UB fra Kristen videregående skole i Trondheim på 2. plass og til Ntep UB fra Årdal VGS i Vestland og Eplekjekkasene UB fra Tryggheim VGS i Rogaland med delt 3. plass i en klasse med xx deltakere.

Mer informasjon om juryen og juryens begrunnelse.

«Beste forretningsplan» gikk til Sæterdugul UB fra Nord-Gudbrandsdal vgs, avdeling Otta, i Innlandet fylke

Sæterdugul UB har startet en tapasrestaurant som tar vare på kultur og gamle tradisjoner. De bruker lokale råvarer fra de seks kommunene i Nord-Gudbrandsdal, en ny turistattraksjon tror vi.

Juryen forteller at bedriften har utviklet et spennende konsept som benytter og skaper verdier i hele lokalsamfunnet. Forretningsplanen har kvalitet i alle ledd, er ryddig og oversiktlig med mye informasjon samtidig som den er presis. Juryen gleder seg til å besøke vinneren av Beste forretningsplan sommeren 2021 og nyte lokalprodusert mat.

Gratulasjoner også til TETRAspyd UB fra Hvam VGS i Viken med 2. plass og Eldretjenesten UB fra Atlanten VGS, fra Møre og Romsdal med 3. plass. Det var 37 deltakere i denne kategorien.

Mer informasjon om juryen og juryens begrunnelse.

Dagens sending med prisutdelinger kan du se her.

I morgen kårer vi «Norges beste ungdomsbedrift»

Vi har kåret mange vinnere denne uken, og i morgen er det selve finalen. Da skal vi kåre «Norges beste ungdomsbedrift».

Følg med på vår Facebook side kl 15:00.

Mer info om de ulike bedriftene, kontaktpersoner og bilder finner du ved å klikke på lenken til den enkelte ungdomsbedrift. Kontakt Silje Valseth (silje.valseth@ue.no / 47319486) dersom du ønsker mer informasjon eller hele juryens begrunnelse for 1., 2. og 3. plass.

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Innovatører trengs overalt!

Brobygger mellom skole og arbeidsliv

Våre programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. På denne måten bygger vi bro mellom teori og praksis, og bidrar til å øke kreativitet og relevans i læreprosessene. Ungt entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv.

Vi har programmer fra grunnskole til høyre utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi. Les mer om våre programmer her.