Unge talenter blir toppledere for en dag

Torsdag 27. oktober skal unge ledertalenter få et unikt innblikk i hvordan statsråder, konsernsjefer, direktører og vaskeekte gründere styrer sine virksomheter. Det er duket for Leder for en dag!

Hvert år driver om lag 12 000 elever og studenter bedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap. Noen av disse utmerker seg som spesielt taltentfulle. Torsdag kommer 32 talenter fra hele landet for å delta på Leder for en dag.

Får verdifulle erfaringer
Hans Geelmuyden, gründeren bak det prisbelønte kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese, er en av lederne som deltar. Han skal ha med seg Malin Oppedal (17) gjennom arbeidsdagen.

– Mange lurer på hva som er den nye oljen. Den nye oljen er unge entreprenører med ambisjoner og masse arbeidslyst. Slike som Malin. Jeg ser hun er taekwondo utøver. Torsdag skal jeg vise henne at jeg også kan litt om kampsport, sier Hans Geelmuyden.

Blogg av Hans Geelmuyden: Hjelp, jeg blir skygget!

Innovatører trengs overalt
Ungt Entreprenørskap og ManpowerGroup står sammen bak initiativet, og det er fjortende året på rad Leder for en dag arrangeres.

– Både offentlige og private virksomheter har behov for mennesker som evner å tenke nytt og skape verdier. Innovatører trengs overalt! Da må vi ha et utdanningssystem som svarer på samfunnets kompetansebehov. Flere unge må få kreativitet, samarbeid og innovasjonsprosesser som del av utdanningen sin, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Innovasjon og entreprenørskap vektlegges i nye læreplaner
I sommer og høst har Ungt Entreprenørskap jobbet for at innovasjon og kreativitet skal få en tydelig plass i de nye læreplanene som er under utvikling akkurat nå. I behandlingen av Stortingsmelding 28 stilte et flertall seg bak forslaget "Stortinget ber regjeringen sørge for at innovasjons- og entreprenørskapskompetanse vektlegges og inkluderes i fornyelsen av fag og læreplanarbeidet".

Ledere og skygger møtes til sammenkomst på Stortinget torsdag klokken 16.00 - 17.30. Pressen er velkommen (påmelding til wenche@ue.no). Flere bilder finnes på Flickr i albumet Leder for en dag 2016.

Leder for en dag 2016:

• leder for en dag
  • ungdomsbedrift
  • studentbedrift

Ungt Entreprenørskap:

• Er en landsdekkende organisasjon med fylkesforeninger over hele landet.
  • Tilbyr et tyvetalls pedagogiske programmer – fra grunnskolen til høyere utdanning.
  • Bidrar til å bygge opp elevers og studenters entreprenørskapskompetanse.
  • Gjennomførte over 260 000 elev- og studentaktiviteter i skoleåret 2015/2016..
  • Engasjerte 26 000 personer fra arbeids- og næringsliv i entreprenørskapsaktiviteter i skolen.
  • Har samarbeidspartnere fra offentlig sektor og privat næringsliv.

• Kontakter