Usbl skal bygge miljøsertifiserte boliger

De siste årene har Usbl økt sin satsning på bærekraftig utvikling, og har nå startet arbeidet med å BREEAM-sertifisere boligprosjekter både i Lillestrøm og Oslo. Med det tar Usbl et viktig skritt mot et enda tydeligere grønt skifte i sin boligproduksjon fremover.

Usbl ønsker nå å BREEAM sertifisere flere av sine nyboligprosjekter. BREEAM er et internasjonalt ledende miljøsertifiseringsverktøy for bygninger, og tildeler sitt stempel på nybygg som fokuserer på bærekraft og miljø. Verdien av et BREEAM-sertifikat er bedre kvalitet og høyere ytelse i hele byggets livssyklus.

Pilotprosjekt på Strømmen

I desember 2019 ble regulering av Skjærvaveien 44 på Strømmen i Lillestrøm kommune vedtatt. Prosjektet er heleid av Usbl og har som mål å bli selskapets første BREEAM-sertifiserte boligprosjekt.

Prosjektet omfatter 40 rekkehus og 5 blokker med totalt 124 leiligheter. Det planlegges salgsstart høsten 2020. Prosjektet ligger fint til innerst i en blindvei ned mot Nitelva, og får svært gode solforhold. Nærheten til Lillestrøm sentrum gir reiseavstand på kun 20-25 min. til Oslo sentrum. Det blir parkering under bakken og store grøntområder mellom rekkehusene og blokkene. Det bygges en 500 meter ny gang- og sykkelvei, og uteområdet inkluderer felles uteplasser og en 1000 m2 stor fotballbane. Usbl planlegger å etablere delingstjenester som BUA (deling av sports- og fritidsutstyr) og OTTO (deling av transportmidler som bil, sykkel, sparkesykkel mm).

• For Usbl handler bærekraftig utvikling om å utvikle gode boliger og bomiljø for våre medlemmer, samtidig som vi tar et tydelig ansvar for både miljøet og morgendagens samfunn, sier administrerende direktør i Usbl, Johan Bruun. Utviklingen av Skjærvaveien 44 vil være det første prosjektet hvor vi benytter BREEAM NOR som ett styrings- og prosjekteringsverktøy, og vi vil med det få bekreftet av BREEAM at vi leverer gode og miljøvennlige boliger, sier Bruun.

BREEAM-NOR setter fokus på valg av materialer, transport, helse & miljø, arealbruk & økologi, ledelse, vann, avfall, forurensing og energi. Prosjektet sertifiseres av en uavhengig BREEAM-NOR revisor slik at kjøperne får dokumentert miljøkvalitetene.

Boligene vil få dokumenterbare bærekraftige kvaliteter, som skal forbedre trivsel for de som bor og jobber i slike bygg, bidra til å beskytte naturressurser, og gi en mer attraktiv eiendomsinvestering. Gjennom en slik sertifisering får boligkjøperen en forsikring om at boligen er energi- og ressurseffektiv, klimavennlig, og uten helse- og miljøskadelige stoffer.

Flere prosjekter på gang

Usbl er også prosjektleder i prosjektet Gregers kvartal, som utvikles på Løren i Oslo. Prosjektet eies av Usbl sammen med Eiendomsplan, og utviklingsselskapet har nylig besluttet at også dette prosjektet skal sikte mot en BREEAM NOR-sertifisering. Usbl har prosjektledelsen, samt salgs- og markedsansvar i dette prosjektet, som er planlagt lagt ut for salg i 2020. Etter ferdigstillelse vil Usbl forvalte prosjektet.

Usbl er i tillegg miljøfyrtårn og medlem av Grønn Byggallianse. I Grønn Byggallianse har Usbl forpliktet seg til å følge 10 strakstiltak i alle sine kommende boligprosjekter.

Erfaren pioner

Usbl har i over 70 år drevet med boligutvikling og -forvaltning, og er på ingen måte en nybegynner som pioner innenfor bærekraftige løsninger. Usbl var blant annet de første i Norge til å ferdigstille et boligprosjekt i urban bebyggelse med økologisk profil som hadde bærekraftige løsninger i et bredt spekter. I 2000 stod 35 leiligheter klare til innflytting midt i Oslo sentrum. Her var områder som solenergi, økologi, naturlige materialer, innemiljø og avfallshåndtering viktige temaer.