Kliniske ernæringsfysiologers dag onsdag 4. september

Nyhet   •   sep 04, 2019 07:30 CEST

I dag onsdag 4. september, arrangeres kliniske ernæringsfysiologers dag for første gang. Gjennom lokale arrangement og oppslag på sosiale medier vil kliniske ernæringsfysiologer (kef-er) over hele landet markere dagen. Visste du at kef-er er opptatt av at folk skal ha et positivt forhold til mat og unngå unødvendige begrensninger i kostholdet samtidig som god helse opprettholdes? Vil du vite mer, så følg oss på Facebook og Twitter med hashtagene #kliniskernæringsfysiolog, #kefdag og #klemenkef.

Vi ønsker å informere befolkningen generelt, helsepersonell og pasientgrupper spesielt om hvilken nytte de kan ha av kontakt med en kef. Som autorisert helsepersonell er kef-er utdannet til å forebygge, utrede, diagnostisere og behandle ernæringsrelaterte sykdommer og tilstander. Som et eksempel vil kreftpasienter som får kyndig veiledning og hjelp med ernæring under behandling, tolerere behandlingen bedre, oppleve bedre livskvalitet og ha bedre leveutsikter.

Det utdannes 70 kef-er per år. Utdanningen er et 5-årig masterstudium, og foregår ved medisinske fakultet på Universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø. Stillinger finnes i spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, innen forskning og undervisning, i legemiddelfirma, brukerorganisasjoner og hos offentlige myndigheter. Foreningen Kliniske Ernæringsfysiologers Forening tilsluttet Forskerforbundet (KEFF) teller i dag i underkant av 600 medlemmer, inkl. studenter.

På Valnesfjord Helsesportssenter (VHSS) jobber kef i tverrfaglige team, særlig til pasientgrupper som er i livsstilsendring. Hvis man har en sykdom eller tilstand som er relatert til kosthold og ernæring kan det ved behov tilbys individuell samtale med kef under opphold på VHSS. En kef på VHSS gjennomfører også undervisning om 12 kostråd, spesifikk undervisning til pasienter med eksempelvis overvekt, overvektsopererte, hjerte- og lungesykdommer og kreft, samt praktisk undervisning på kjøkken med noen pasientgrupper.

Så hvis du er på VHSS i dag og ser en person med en KEFF-buttom (se bilde), husk #klemenkef !

Klem fra Kristie, klinisk ernæringsfysiolog, VHSS