45 år med rørlegging i Porsgrunn

45 år med rørlegging i Porsgrunn

Hvor mange tusen kilometer rør VB Porsgrunn Rørleggerforretning AS har lagt ned i Porsgrunn- og Grenlandsområdet siden starten i 1973, er det ingen som kan si med sikkerhet. Men 45- årsjubileet ble uansett feiret med en teambuildingstur til Kiel for ansatte med ektefelle og partnere.

–Ja, vi har nærmest gjort det til en vane å markere hvert femte år ved å ta hele bedriften med på tur, for dette bringer oss sammen og styrker samholdet innad, sier daglig leder Carsten Skottner Engh.

Han kan fortelle om en flott båttur til Kiel, både med faglig innhold, historisk tilbakeblikk, fremtidsutsikter, jubileumsmiddag, show og sosialt samvær.

VB-pionér

Da Varme & Bad-kjeden startet opp i 1998, var VB Porsgrunn Rørleggerforretning AS blant de første pionerbedriftene som la grunnlaget for kjeden. Seks år tidligere, i 1992, hadde Carsten tatt sin økonomiutdanning og sitt svennebrev, og gått inn i bedriften som hans far Jens Petter Engh og Lars Gravnes hadde startet opp i 1973.

– Da de startet var jeg fire år og hadde ingen anelse om at jeg en gang skulle overta og drive bedriften videre, humrer han.

Solid bedrift

45 år etter kan han erkjenne at det forgjengerne startet i 1973 med tre til fem medarbeidere, i dag er blitt til en solid rørleggerbedrift med hele 26 medarbeidere. To av dem, Yngvar Engh og Steinar Engerud, har vært trofaste medarbeidere siden 1975 og 1980, og mottatt Norges Vel medalje for dette. Mange av de ansatte har vært ansatt både 10, 15 og 20 år i bedriften. Oppdragsmengden har vært variabel opp gjennom årene, men likevel har veksten og størrelsen på oppdragene vært meget tilfredsstillende.

– Vi har en meget god egenkapital, og i dag kan jeg si at vi står med ordrereserver til langt inn i 2020, og det gir oss en trygghet og tro på at vi nok skal klare å holde det gående i minst 45 år til og mer, sier Carsten.

VB Porsgrunn Rørleggerforretning startet opp som en mindre servicebedrift på eneboliger, men dette utvidet seg ganske raskt til større oppgaver som større bygg, skoler, eldresentre, politistasjoner, serviceboliger og større leilighetskomplekser.

–Vi har nylig avsluttet arbeidene på et sykehjem i Sandefjord, og vi skal i gang med to større prosjekt med nye leiligheter i tillegg til en total renovering av 108 leiligheter. Utenom det har vi langvarige driftsavtaler med store husleverandører.

Egen butikk

Porsgrunn Rørleggerforretning AS har også byens eneste betjente rørleggerbutikk, en moderne VB-butikk med flotte utstillinger der folk kan komme innom for å hente inspirasjon til sitt nye bad, eller kjøpe det de måtte mangle.

– Vi er så heldige at vi har medarbeidere i butikken som kan svare på nesten alt, gi gode råd og tips og å følge opp kundene, og det er vi ganske stolte over. Alt dette er også med til å skape og opprettholde den tilliten vi har opparbeidet oss her i Stor-Grenland-området, sier Carsten.

Som daglig leder i en dynamisk og fremoverlent rørleggerbedrift, er Carsten Skottner Engh også opptatt av at staben skal trives på jobb, og ikke minst at rekrutteringen til bransjen sikres ved å tilrettelegge for læringer.

Godkjent opplæringsbedrift

– VB Porsgrunn Rørleggerforretning er en godkjent opplæringsbedrift, og vi har hele tiden hatt lærlinger som får sin utdannelse hos oss. Vi skulle gjerne tatt inn enda flere enn de fem vi har nå, og vi har hele tiden ute søknader etter flere som kan tenke seg å gå inn i faget. Samtidig skal vi sikre at dem som allerede går i lære får den kvaliteten faget krever, og da må det gå en grense et sted. Men for all del, vi gjør det vi kan for å supplere bransjen. Både for gutter og for jenter, legger han til.

– VB har selv et eget kompetanseprogram for lærlinger?

– Ja, og det er et meget godt supplement til opplæringen av vordende rørleggere. Når VB samler lærlinger fra mange hold skaper det lojalitet, motivasjon og samhold innad i kjeden, så dette er bra. Det er viktig at alle drar i samme retning i denne sammenhengen, og det gleder meg at det nå jobbes meget godt for å få flere jenter inn i bransjen. Det er for dumt om rørbransjen skulle hoppe bukk over 50 prosent av rekrutteringsgrunnlaget, så her gjelder det bare å stå på og legge forholdene til rette for jentene også, sier Carsten Skottner Engh i 45-års jubilerende VB Porsgrunn Rørleggerforretning AS.

Om VB

VB er en landsdekkende rørleggerkjede for både privat- og proffmarkedet. Med sine 200 rørleggerbedrifter og 1650 kunnskapsrike fagfolk leverer VB vann, varme og energi til hele Norge.

Henriette Gill

Pressekontakt Leder Markedsføring og kommunikasjon, VB Gruppen 90658933

Vi leverer vann, varme og energi til hele Norge!

Våre 160 rørleggerbedrifter og 1900 kunnskapsrike fagfolk får daglig muligheten til å utføre et vidt spekter av oppdrag for stadig flere kunder rundt omkring i vårt landstrakte land: Enten det er i store eller små hus, næringsbygg, skoler, skip, sykehus eller andre offentlige bygg – vi rådgir, installerer, drifter og vedlikeholder alt du kan tenke deg innen de tre områdene – og vi gjør det for både privat- og proffmarkedet.

VB Gruppen
Gamle Forusveien 49