Kompetanse og kvalitet på agendaen i rørleggerkjeden VB

Kompetanse og kvalitet på agendaen i rørleggerkjeden VB

VB Kompetansesenter fortsetter satsingen på kjedens lærlinger gjennom kompetanseprogrammet VB Lærling. Gjennom fem regionale samlinger setter VB fokus på riktig utførelse og fagstolthet for kjedens lærlinger.

Kompetanse og kvalitet er et VBs strategiske hovedfokusområder og kanskje det viktigste konkurransefortrinnet. Og for VB så er det å investere i lærlingene i kjeden en naturlig del av kompetansesatsingen. For det er lærlingene som skal bygge landet, det er de som er framtiden, sier Marie Christine Sanner, prosjektansvarlig i VB.

Hensikten med kompetanseprogrammet VB Lærling er å skape en kultur der kompetanse, motivasjon, innsats, holdninger, kommunikasjon og samarbeid skal prege hver enkelt VBer, fra daglig leder til lærling.

Fokus på sanitærteknikk

Under vårens samlinger har vi fokus på å gi lærlingene økt innsikt og kompetanse til å utføre arbeidet riktig første gangen, med spesielt fokus på sanitærteknikk, fortsetter Sanner. Sammen med Pipelife og Armaturjonsson presenterer kursholder Svein Marienborg fra Varme og Energikontroll teori, eksempler og praktisk opplæring i temaene vann inn og vann ut.

Marienborg har samarbeidet med VB Kompetansesenter i flere år og har bare lovord å si om lærlingesamlingene.

-For den enkelte lærling må det være trygt å være i en bedrift som er medlem av VB. VB er kjeden som satser på fagmannen. Da er en jo nødt til å satse der det hele starter; og det er jo med lærlingen. Med disse samlingene hjelper kjeden opplæringsbedriftene med å få fram dyktige medarbeidere. I årets samling med tema «Vann inn og vann ut» har det deltatt ca 75 lærlinger. Det gleder et gammelt rørleggerhjerte å se at det er så mange fremragende unge mennesker som velger rørleggerfaget.

Forberedelse til svenneprøven

En viktig del av lærlingesamlingene er også å forberede lærlingene på svenneprøven. Under vårens samlinger er det en god blanding av helt ferske lærlinger og lærlinger som skal opp til svenneprøve om kort tid. Derfor har vi tatt med oss Opplæringskontoret på samtlige samlinger, fortsetter Sanner. At Opplæringskontoret er tilstede blir tatt godt imot av lærlingene. Det oppleves som nyttig å få informasjon om hva som venter dem og flere synes det er fint å få muligheten til å knytte enda tettere kontakt med sin lokale representant.

Kompetanseprogrammet VB Lærling er utviklet av VB Kompetansesenter og gjennomføres årlig i kjeden. VB Lærling ble gjennomført første gang i 2012.

Om VB

VB er en landsdekkende rørleggerkjede for både privat- og proffmarkedet. Med sine 200 rørleggerbedrifter og 1650 kunnskapsrike fagfolk leverer VB vann, varme og energi til hele Norge.

Henriette Gill

Pressekontakt Leder Markedsføring og kommunikasjon, VB Gruppen 90658933

Vi leverer vann, varme og energi til hele Norge!

Våre 160 rørleggerbedrifter og 1900 kunnskapsrike fagfolk får daglig muligheten til å utføre et vidt spekter av oppdrag for stadig flere kunder rundt omkring i vårt landstrakte land: Enten det er i store eller små hus, næringsbygg, skoler, skip, sykehus eller andre offentlige bygg – vi rådgir, installerer, drifter og vedlikeholder alt du kan tenke deg innen de tre områdene – og vi gjør det for både privat- og proffmarkedet.

VB Gruppen
Gamle Forusveien 49