Anders Almestad, konsernsjef i VB Gruppen. Foto: VB Gruppen

VB Gruppen ekspanderer med nye oppkjøp

Norges første landsdekkende rørleggerkonsern fortsetter veksten og driver frem konsolideringen i VVS-bransjen. Fire eksterne selskaper og to VB selskaper, med en samlet omsetning på i underkant av 200 MNOK, blir en integrert del av VB Gruppen.

Tidligere i år valgte i underkant av 50 rørleggerbedrifter å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, med utspring i rørleggerkjeden Varme & Bad (VB). Med en forventet omsetning på 1,5 milliarder i 2023 tar konsernet nå sikte på å nå 2 milliarder, etter oppkjøp av seks nye selskaper. I tillegg til en ytterligere omsetning på rundt 1,7 milliarder fra de tilknyttede kjedebedriftene, kalt VB Partner.

– VB Gruppens ambisjoner er å drive frem en endring og skape muligheter i bransjen. Vi opplever at flere ønsker å bli med på dette skiftet, og etter gode møter og diskusjoner ser vi nå frem til å ønske velkommen til seks nye selskaper og i underkant av 100 ansatte, forteller Anders Almestad, Konsernsjef i VB Gruppen.

Skal vokse lokalt

Oppkjøpene er i tråd med vekstrategien som ble lagt i forbindelse med konsernetablering og som generalforsamlingen vedtok i slutten av november 2022.

– Vi har gjennomført første delen av strategien som generalforsamlingen vedtok i slutten av november 2022. Nå er det naturlig at vi iverksetter oppkjøp av eksterne selskaper som vi mener passer for vår videre strategi, forklarer Almestad.

Selskapene som nå blir en integrert del av VB Gruppen har solide posisjoner i egne markeder og styrker både leveranseevnen og tjenestetilbudet til VB Gruppen i viktige områder.

– For oss er det viktig å kombinere tilhørigheten og entreprenørånden som finnes lokalt, med løfteevnen, kapasiteten og den administrative styrken som ligger i en stor, nasjonal organisasjon. Det gjør at vi kan gi kundene våre rett hjelp, på rett sted, og til rett tid, forklarer Almestad.

Han tilføyer at de ligger veldig godt an i milepælene som er satt.

– Vi har også fått nye medlemmer som VB Partner, (kjededelen av VB Gruppen), og opplever stadig at eiere tar kontakt med dem om strategien i VB Gruppen, sier Anders Almestad og bekrefter samtidig at han er tilfreds med utviklingen.

Selskapene som kjøpes opp er VVS Bergen fra Bergen, Wist Rør AS fra Krøderen, samt Rørlegger’n AS og Rørleggern VA fra Skien. I tillegg blir Rørlegger Jan Yngve Mathiesen fra Storsteinnes og Skien Rørleggerforretning fra Skien en Integrert del av VB Gruppen, etter å ha vært tilknyttet som VB Partnerbedrift til nå.

Kategorier

VB Gruppen favner mer enn 1900 medarbeidere over hele landet, fordelt på i underkant 50 konsernavdelinger og rundt 100 tilknyttede Partnerbedrifter. Med et solid fotfeste i privat, bedrifts- og prosjektmarkedet, leverer vi vann, varme og energi for rundt tre milliarder kroner i året.

Henriette Gill

Pressekontakt Leder Markedsføring og kommunikasjon, VB Gruppen 90658933

Vi leverer vann, varme og energi til hele Norge!

Våre 160 rørleggerbedrifter og 1900 kunnskapsrike fagfolk får daglig muligheten til å utføre et vidt spekter av oppdrag for stadig flere kunder rundt omkring i vårt landstrakte land: Enten det er i store eller små hus, næringsbygg, skoler, skip, sykehus eller andre offentlige bygg – vi rådgir, installerer, drifter og vedlikeholder alt du kan tenke deg innen de tre områdene – og vi gjør det for både privat- og proffmarkedet.

VB Gruppen
Gamle Forusveien 49