Foto: Helle Øder Valebrokk

Chenin Blanc fra Sør-Afrika - perfekt følge til fårikål!

Welmoed er en frisk og aromatisk Chenin Blanc fra Sør-Afrika. Vi testet den til fårikål. Det kan absolutt anbefales!

Inviter til fårikålfest
Høsten er her, og lammekjøttet har akkurat kommet i butikkene. Det betyr fårikål i gryter over det ganske land. Helt siden 70-tallet har fårikål hatt tittelen «Norges nasjonalrett nummer 1», og 70% av alle nordmenn spiser fårikål på høsten. Siste torsdag i september er det Fårikålens Dag* i Norge. Fårikål er en rett det er enkelt å lage til mange, så hvorfor ikke invitere familie og venner til fårikålfest fredag den 28. september?

*Kilde: matprat.no

Welmoed Chenin Blanc
I Sør-Afrika produseres Chenin Blanc oftest som en tørr, frisk og fruktig hvitvin. Dette vet nordmenn å sette pris på! Welmoed Chenin Blanc ble lansert på Vinmonopolet i mars 2017, og er den mest solgte hvitvinen på flaske fra Sør-Afrika og den 6. mest solgte vinen fra «Nye verden» første halvår 2018.

2018- årgangen er her!I
Sør-Afrika skjer innhøstingen ca. 6 måneder før enn i Europas vinmarker. Det betyr at vi allerede nå kan smake på en ny og frisk 2018 årgang av Welmoed Chenin Blanc. Det tørre og varme været resulterte i sunne og godt modne druer med god smakskonsentrasjon.

Her er kommentarer på 2018-årgangen fra vinmakeren:
“The 2018 harvest season was really challenging, due to a prolonged drought which some believe to be the worst in 100 years, and accompanied by water restrictions in some areas. Harvest started a week later (compared to 2017 Vintage) on 22 January 2018 at the Welmoed cellar. Grape quality was been excellent and one benefit of the extremely dry summer was that no sign of rot or disease where detected with any of grapes. Temperatures have been above average and it is no surprise that acidity levels are lower than normal. Expecting this to happen, we picked the Chenin Blanc at slightly lower sugar levels than in previous years to preserve the natural acidity of the grapes. With the external pressure (temperatures and drought) on the vines, it forms smaller berries which in turn gives more flavour intensity in the wines. I think consumers can look forward to some really good wines from the 2018 vintage” – Bernard Claassen

Pris: 109,90
Tilgjengelighet
: Basis, kategori 1
Årgang:
Druer:
100% Chenin Blanc
Land:
Sør-Afrika
Produsent:
Stellenbosch Vineyards
Vinmaker:
Bernard Claassen
Alkohol:13,5 %
Sukker: 2,8 g/l

Område: Gården Welmoed ligger i pittoreske Stellenbosch i Sør-Afrika og er en av de eldste gårdene i Stellenbosch-regionen, datert helt tilbake til 1690. Med sitt gode middelhavsklima, varierte jordsmonn og dalsider med kjølig ettermiddagsbris fra Atlanterhavet, er Stellenbosch et fantastisk vindyrkningsområde.

Vinifikasjon: Druene er håndplukket og nøye utvalgte fra 30 år gamle buskvinstokker ved åssidene i Stellenbosch, og de gir svært konsentrert og komplekse tropiske smaker. Druene er høstet ved optimal modenhet (22 - 24ºB) og har hatt minimum kontakt med skall og to dagers stabilisering før gjæring i ståltanker. Vinen har ligget på bunnfall i to måneder for å tilføre fylde og kompleksitet. Ingen kontakt med eik.

Farge: Lys grønngul

Duft: Hvite blomster, melon, svake ferskentoner med innslag av frisk sitrus.

Smak: Mineralsk. Friske grønne epler, syrlig grapefrukt og zest fra sitrusfrukter, et lite smørpreg i finish.

Passer til: Passer meget godt til tradisjonell fårikål eller en variant med mer smak enn originalen. Passer også perfekt som aperitif eller til lette salater. Nydelig til sushi, poké, kremet blåskjell eller til torsk og rød fisk som laks og ørret.