Casillero del Diablo Pinot Noir- nå i basissortimentet hos Vinmonopolet

Djevelsk billig Pinot Noir fra Casablanca Valley

Dersom du ønsker å bli kjent med Pinot Noir viner er dette en super introduksjonsvin. Nå er denne meget prisgunstige og typeriktige endruevinen å finne i basissortimentet i kategori 6 butikker.

Casillero del Diablo Pinot Noir har vært tilgjengelig i Vinmonopolets store bestillingssortiment i flere år og mang en vinjournalist har hyllet den for å være saftig, syrlig og delikat. Som forventet i en Pinot Noir finner man her kjølig fruktighet av røde bær med pene lette tanniner og god frisk syre i finish. Et kort opphold på franske eikefat tilfører et snev av vanilje og krydder. Vinen er priset som den rimeligste Pinot Noir-flasken i Vinmonopolets basissortiment og den kommer nå i frisk 2019-årgang.

Chile har vekstbetingelser få andre land kan vise til i vinens verden. De eksporterer god vin til fantastiske priser. Med mengder av forskjellige klima og jordsmonn i ett land som er mer enn dobbelt så langt som Norge, har chilenske vinmakere fra tidlig 1980-tallet søkt etter best mulige dyrkningsområder for hver druesort. For druen Pinot Noir er Casablanca Valley, et kystområde 100 kilometer nordvest fra hovedstaden Santiago, helt perfekt. Her påvirker den kjølige Stillehavskysten med nedkjølende nattevinder og kald og tett morgentåke som ved middagstid blåser bort og slipper til solens stråler. Et kjøligere klima som gir druene en lengre modningstid til å utvikle smak og balanse. Mange av Chiles mest aromatiske hvitviner kommer også herfra.

Casillero del Diablo Pinot Noir 2019
Pris:
Art. nr.: 9347601
Land: Chile, Casablanca Valley
Druer:100% Pinot Noir
Alkohol: 13,5%
Importør: Concha y Toro Norway
Utvalg: Basis, kategori 6

Ryktet ble merkehistorien
Merkenavnet Casillero del Diablo, som altså betyr «Djevelens kjeller” skriver seg fra et rykte som oppsto på slutten av 1800-tallet. Grunnleggeren Don Melchor Santiago de Concha y Toro hadde tatt med seg vinranker fra Bordeaux til Chile. De viste seg å trives godt i det chilenske jordsmonnet. Det kom også til uttrykk i kvaliteten på vinene. Men svinnet fra lageret var stort. Et rykte kom da ut om at Don Melchor hadde engasjert en kjellermester utenom det vanlige, selve Djevelen, for å passe på vinen. Resultatet ble at svinnet svant – og grunnlaget var lagt for det som senere er blitt merkehistorien til Casillero del Diablo.