Med påsken rett rundt hjørnet, starter rosévinens høysesong.

Fra chilenske daler til norske påskefjell

Rosévinssalget øker som aldri før på Vinmonopolet. Sammenlignet med rødvin og hvitvin, utgjør rosévin en mindre markedsandel i Norge, men med en økning på 72% i 2020 er det allikevel tydelig at den rosa drikken blir stadig mer populær.

Salget av rosévin er nå jevnere fordelt gjennom hele året, men nordmenn foretrekker likevel å nyte rosévin i hovedsak når de første varmende solstrålene kommer. Med påsken rett rundt hjørnet, starter rosévinens høysesong.

Chilensk rosévin på polet
Chile har lenge vært underrepresentert i rosévinskategorien, men i 2020 økte rosévin fra Chile med hele 297%. Mye takket være lanseringen av de to økologiske og miljøsmarte rosévinene Adobe, som kom i både PET og Pouch. Ser vi på tallene hittil i år har rosévin fra Chile fortsatt ekstraordinær økning. Viña Maipo Rosé BiB bidrar godt med sin suksess i bestillingsutvalget, som har gjort at den ble tatt opp i basis i januar 2021. Det er disse tre rosévinene som står for det chilenske utvalget i polets rosévinshyller.

Miljøsmarte og praktiske
Våre roséviner fra Chile er miljøsmarte, praktiske å ta med på tur og nydelig til salater. Bag-in-box, pouch og PET er emballasjetypene med lavest CO2-avtrykk hos Vinmonopolet. Denne type emballasje veier mye mindre enn glassflasker, og mindre energi brukes i både produksjon og transport. Når PET-flaskene i tillegg har pant, øker returandelen og miljøgevinsten. Lett og uknuselig emballasje er veldig praktisk på tur, det være seg hyttetur, båttur, skogstur eller bare en tur ut på terrassen.

Hva med å ta en smaksreise inn i den chilenske rosévinsverden?
Adobe Rosé har en nydelig lys rosa farge og minner om vår og sommer med dufter av kirsebær, jordbær, bringebær og lime. Den har en silkeaktig og balansert smak, med delikat, frisk og fruktig finish.

Adobe Rosé er økologisk og produseres av chilenske Emiliana Organic Vineyards som er en av verdens største økologiske vinprodusenter. De økologisk dyrkede druene i denne rosévinen finner du i Casablanca Valley som ligger omtrent 1 times kjøretur nordvest for Chiles hovedstad Santiago. Her blir druene beskyttet av morgentåken mot overeksponering fra solen. De har dermed en lengre vekstsesong som gir en perfekt balanse mellom syre og sukker.

Viña Maipo Rosé kommer i bag-in-box, eller BiB. BiB utgjør nesten 55% vinsalget på Vinmonopolet, og er dermed det mest populære formatet hos norske forbrukere. Viña Maipo Rosé er en forfriskende rosévin som dufter av blomster og friske røde bær, og som smaker av nektarin, grapefrukt og et snev av urter.

Druene i denne rosévinen har fått rikelig med sol og varme som gir mye frukt og fylde i smaken. Server en frisk salat, og gjør det lekkert på bordet med rosa servietter og chilensk rosévin i glassene.

Vi går for rosa påske!

Fakta: