La deg begeistre av Chilensk Riesling!

La deg begeistre av Chilensk Riesling!

Cono Sur Single Vineyard N°23 Riesling 2022- nå med ny og friskere årgang.

Cono Sur Single Vineyard N°23 Riesling er nå ute med ny årgang. 2022-årgangen er frisk i stilen med mer florale og sitruspregede aromaer, og den leverer også et lett petroleumspreg. Riesling-druen som opprinnelig kommer fra Tyskland, tilpasser seg særdeles godt det kjølige klimaet i Bío Bío-dalen. Et regnfullt og kjølig klima gjennom 2022-året har resultert i en fruktig og syrerik vin med ørlite mindre sødme enn tidligere. Syren balanserer sødmen som Riesling-druen tilfører vinen på en meget elegant måte, og gir en nydelig munnfølelse.

Riesling – stjernen i Bío Bío-dalen!
Druene er håndplukket og dyrket i vakre Bío Bío-dalen som er en av de sørligste vinregionene i Chile rett ved Patagonia. Bío Bío ligger 36°sør for ekvator og er kjent for sitt kjølige klima og lave temperaturer i druenes modningstid. Området er et av de få stedene i Chile hvor kunstig vanning ikke er nødvendig. Dette er en Single Vinyard Riesling fra vinmarken Block N°23 Rulos del Alto hvor høyt innhold av rød leire i jorda gir friskhet og imponerende mineralitetsegenskaper, ideelt for en aromatisk drue som Riesling.

Cono Sur sin Single Vinyard Riesling 2022 viser frem sitt kvalitetspotensiale og gjenspeiler mottoet til produsenten: NO FAMILY TREES, NO DUSTY BOTTLES, JUST QUALITY WINE. Den passer fint alene på terrassen, ellers er den en ypperlig match til skalldyr, sushi og asiatisk retter med litt spark i. Kombiner den gjerne til ceviche om du ønsker en chilensk helaften, en deilig mat og vinkombinasjon nå som sommeren endelig gjør sin entre!

Smaksnotater:
Farge: Gulgrønn
Duft og smak: Aromatisk, frisk og floral med sitrus, epler, tropisk frukt og streif av petroleum. Elegant og velbalansert med god lengde.

Fakta:
Varenr: 6849101 – Basis, kategori 3
Pris: 169,90
Lagring: 4 måneder på ståltanker
Alk: 13,5%
Sukker: 6,1 g/l
Syre: 7,1 g/l

Kategorier

Concha y Toro Norway og VCT Norway er heleide datterselskaper av chilenske Viña Concha y Toro S.A. Selskapene i Norge importerer viner fra Chile, Argentina, Sør-Afrika og USA, og har Vinmonopolet som sin største kunde. Morselskapet, Viña Concha y Toro S.A (etablert 1883), er Latin-Amerikas ledende vinprodusent.

Kine Rasmussen

Pressekontakt Brand Manager +4795286364

Om VCT Norway

Concha y Toro Norway og VCT Norway er heleide datterselskaper av chilenske Viña Concha y Toro S.A. Selskapene i Norge importerer viner fra Chile, Argentina, Sør-Afrika og USA, og har Vinmonopolet som sin største kunde. Morselskapet, Viña Concha y Toro S.A (etablert 1883), er Latin-Amerikas ledende vinprodusent og har en fremtredende posisjon blant viktige vinfirmaer i verden. Firmaet eksporterer til 145 land, eier 10 700 hektar vinmarker og er verdens 4. største vinprodusent. Concha y Toro Group har hovedsete i Chiles hovedstad Santiago. Salget av over 33 millioner kasser med vin på verdensbasis, håndteres av 4 000 ansatte. Den største merkevaren, Casillero del Diablo, er i konstant vekst, men også Viña Maipo og Fetzer har sterke posisjoner i det norske markedet.

VCT Norway
Karenslyst Allé 10