Bulgarsk vin av Pinot Noir i annerledes og tøff stil!

Røff nyhet fra Bulgaria - Rough Day Pinot Noir

Septemberlanseringen på Vinmonopolet har fokus på rødvin og blant annet Øst-Europa som har vært nesten ikke-eksisterende på det internasjonale markedet siden begynnelsen av 1990-tallet. Men store endringer når det gjelder investeringer, har bidratt til en betydelig kvalitetsheving de seneste årene, samtidig som prisnivået er moderat. En spennende Pinot Noir fra Bulgaria med en annerledes og tøff stil kommer nå inn i hyllene.

Masseproduksjon og eksport
Med mindre du vokste opp i Russland på 70-80 tallet er det sannsynlig at du aldri har smakt vin fra Bulgaria? På den tiden ble 90% av den totale vinproduksjonen i Bulgaria eksportert til Russland, noe som gjorde landet til verdens 4. største vinprodusent. Man plantet da også store mengder internasjonale druer som Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Chardonnay, Sauvignon Blanc og Riesling med tanke på eksport til det britiske markedet, og landet ble synonymt for sine «budjsettviner».

En lang vei tilbake
Ved det kommunistiske regimets fall i 1990 ble kooperativene privatisert, samtidig som det sovjetiske markedet kollapset, og mange av vingårdene ble returnert til sine opprinnelige eiere eller lagt i brakk. Mangel på penger gjorde at produksjon og kvalitet ble lidende i flere tiår. Men hjelp kom etterhvert gjennom utenlandske investeringer, nyplantinger, høyteknologiske anlegg og flyingwinemakers. I dag utmerker lokale druer som Mavrud, Melnik og Rubin seg, men viner av internasjonale druer som Pinot Noir og Shiraz kan gi spennende og positive overraskelser. Kvaliteten på de bulgarske vinene har i de senere årene økt betraktelig og Bulgaria går kanskje mot en ny og lovende vinepoke.

Meget gode forhold for vindyrking
Bulgaria er en landbruksnasjon med frodig jord, kontinentalt klima, forholdsvis rimelige priser på land og arbeidskraft, som til sammen muliggjør god vinproduksjon til meget overkommelig pris. Landet ligger mellom 41 og 44 breddegrader, samme som mellom Rioja og Toscana, og har opp mot 2500 soltimer per år. Svartehavet i øst og elvene som går gjennom landet har en dempende effekt på varmen. Vindyrking er spredd over hele landet, med unntak av områdene rundt hovedstaden Sofia. Siden 2005 har Bulgaria to offisielle vinregioner; Danube Plain i nord med 25% av total vinproduksjon og Thracian Valley i sør med 75% av produksjonen. Begge har kvalitetsbetegnelsen PGI – Protected Geograpic Indication.

Pinot Noir i annerledes stil
I området Danube Plain (Donau-sletten) finner man forskjellige mikroklima med kalkstein, svartjord og variert skogsmark. Balkan Bergen og Donau-elven gir området litt kjøligere klima, som igjen gjør at Pinot Noir trives ekstra godt her, og skaper utradisjonelle viner med aroma av granateple, tørket fiol, hibiskus og kakao, sammen med finkornete tanniner og jordlig mineralitet. Ofte overleverer disse vinene på kvalitet og pris, og en av disse har nå funnet veien til Vinmonopolet og Norge.

Visste du dette om Bulgaria:

• Her finnes det mange lavendelfelt, og landet er en verdensledende produsent av lavendel.
  • Rosenes Dal ligger i Bulgaria, og 70% av verdens roseolje produseres her.
  • Landets vinhistorie går helt tilbake til Thrakernes tid 5-6.000 år f.Kr.
  • Landet er en av verdens eldste vinnasjoner med avansert vinproduksjon allerede 3.500 f.Kr.
  • Landet ble medlem av EU i 2007, og har med hjelp av EU-bidrag modernisert vinproduksjonen betraktelig, men er fortsatt blant Europas fattigste.
  • 14 februar hvert år feires Sankt Trifon, vinmakerens dag. Sankt Trifon er skytshelgen for alle vinmakere og dagen feires med ritualer i vinmarkene med mat, musikk, dans og selvfølgelig mye vin.

Rough Day Pinot Noir 2017

Druene til Rough Day kommer fra en enkeltvinmark og vinstokkene er gjennomsnittlig 15 år gamle. Plantene har utspring fra Italia og druene har klonnummer 115. Utbyttet er lavt, druene er håndplukkede og nøye selektert. Etter fermentering lagres 30 % av vinen i 6 måneder på små franske eikefat.

Rough Day Pinot Noir dufter av modne søte bringebær og jordbær samt tørkede steinfrukter. Her finnes også nyanserte blomstertoner av fiol, rose og hibiskus. Fruktig og rikelig smak av kirsebær, søt fiol og tørket frukt med en anelse hvit pepper og kakao. Medium tannin og syre som gir god balanse med tydelig frukt i avslutningen. Bulgarsk vin av Pinot Noir i annerledes og tøff stil!

Vinen kan matches med krydrete kjøttretter som asiatisk ribbe og crispy duck samt tradisjonelle kalkun- og kyllingretter. Prøv den også med faste harde oster som Emmentaler og Gruyère. Serveres lett avkjølt ved 16 grader.

Fakta:

VINMONOPOL-NR: 11089701
VINMONOPOLPRS: 129,90
VOLUM: 75 CL
TILGJENGELIGHET: Basisutvalg kategori 6
ÅRGANG: 2017
DRUER: Pinot Noir 100%
KORK/FLASKE: Skrukork / lettvektflaske
PRODUSENT: Grapes & Barley
OMRÅDE: Danube Plain
METODE: Håndplukkede druer. Etter fermentering lagres 30% av vinen på franske eikefat, 225 liter, i 6 måneder.

ALKOHOL: 12,5%
SYRE: 5,4 g/l