Ingen nye forhold avdekket

Tilsynet varsler at det er funnet brudd på konkurranseloven i Veidekke i perioden 2005-2008. Dette er svært alvorlig, men samtidig er jeg tilfreds med at Konkurransetilsynets grundige og omfattende etterforskning så entydig viser at påstandene om en utbredt ukultur i Veidekke, kan tilbakevises. Varselet viser at det, med unntak av ett enkeltforhold i Møre og Romsdal i 2006, er én enkeltperson i Midt-Norge som står ansvarlig for de lovbrudd som er begått.

Ved at Veidekke selv umiddelbart varslet om saken til Konkurransetilsynet i januar 2010 og har samarbeidet med Konkurransetilsynet, har tilsynet varslet at Veidekke kan gis full lempning og dermed slipper sanksjoner, dersom vi opprettholder vårt gode samarbeid med tilsynet til saken er avsluttet.

Selv om dette har vært og er en svært belastende sak for oss alle i Veidekke, er jeg glad for at vi umiddelbart gikk til Konkurransetilsynet etter at selskapets ledelse i januar 2010 ble kjent med påstandene om at noen i Kolo Veidekke skulle ha vært involvert i ulovlig samarbeid. Fra da av har Veidekke samarbeidet med tilsynet under hele etterforskningen, for å fremskaffe all relevant informasjon og dokumentasjon.

Jeg er spesielt skuffet over at vi i Veidekke har enkeltpersoner som har brutt konkurranseloven til tross for at vi gjennom flere år har satset betydelige ressurser på omfattende opplæring innenfor etikk og korrekt forretningsframferd. Jeg er imidlertid fornøyd med at Konkurransetilsynet i sitt varsel bekrefter at vi har oppfylt samarbeidsplikten, og vi setter pris på det profesjonelle og konstruktive samarbeidet vi har hatt med tilsynet. For meg er det også betryggende å vite at den interne granskningen, som fant sted i samarbeid med Konkurransetilsynet, kom frem til samme resultat.

Nå vil Veidekke gjennomgå varselet for å vurdere om det er forhold som bør undersøkes nærmere og eventuelt kommenteres før Konkurransetilsynet fatter sitt endelige vedtak i saken. Veidekkes gjennomgang vil også kartlegge hvilke kunder Konkurransetilsynet mener har vært berørt. Slik det foreløpig fremstår, er det uklart om det som har skjedd faktisk har ført til høyere priser eller andre former for tap for de aktuelle kundene. Det vil vi undersøke nærmere og eventuelt komme tilbake til. La det likevel ikke være noen tvil om at vi skal gjøre rett og skjell for oss dersom det viser seg at kunder er blitt påført tap.

• konkurransetilsynet
  • asfaltsaken