Skole på byggeplass er i gang igjen

Veidekke har i mange år gjennomført Skole på byggeplass – en mulighet til å ta videregående opplæring innenfor byggfaget ute på byggeplass. Dessverre ble prosjektet avviklet etter at NAV ikke ønsket å gå videre med det samarbeidet vi hadde. Heldigvis så Akershus fylkeskommune og Oslo kommune viktigheten av prosjektet. Vi er veldig stolte over prosjektet, og denne uken startet årets første kull på Lørenskog.

Skole på byggeplass har vært en ubetinget suksess i mine øyne. Resultatene har vært oppsiktsvekkende, og mange som har vært avskrevet av det ordinære skolesystemet har gjennomført sin utdannelse hos oss. Det var derfor skuffende at NAV ikke ønsket å gå videre med det samarbeidet vi hadde. Desto mer gledelig er det at både Akershus og Oslo så verdien i dette og ønsket å gå videre. Dette er et eksempel på hvordan godt samfunnsansvar kan utøves i skjæringspunktet mellom næringsliv og det offentlige.

Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har bevilget penger til én skoleklasse i sitt respektive fylke. Akershus er først ute, og elevene startet på Veidekkes byggeplass «Eventyrtunet» på Lørenskog/Skårer allerede mandag denne uken.

Skole på byggeplass har en lang tradisjon i Veidekke. Vi tok initiativet til prosjektet, og allerede i 1997 arrangerte vi Skole på byggeplass for første gang. Utgangspunktet er enkelt nok: Vi i Veidekke, og andre i næringen, har utfordringer med å rekruttere nok fagarbeidere til byggfagene, og da spesielt betongfaget. Denne ordningen bidrar til å minske frafallet i yrkesfaglig opplæring, samtidig som det gir unge en mulighet til å gjøre noe som passer bedre for dem.

Samarbeidet involverer også Jessheim videregående skole, hvor Skole på byggeplass har ansvaret for byggfagene, mens Jessheim Vgs. har ansvaret for fellesfagene. Klassen i Oslo er et samarbeid med Bjørnholt skole, og byggeplassen er på flotte Marienfryd mellom Hasle og Valle. De starter i slutten av september.

Skole på Byggeplass har høy fokus i Veidekke, og det har vært god lyd og mye entusiasme i gangene etter at det ble kjent at vi fikk det til igjen. I september vil det være et lite arrangement i Lørenskog for å markere at det flotte prosjektet i gang.

Jeg ønsker alle elevene lykke til, og er glad for at vi kan fronte dette prosjektet vi er så stolte av!

Les mer om Skole på byggeplass her:

www.veidekke.no/spb

Tidligere blogginnlegg: