Oppdag vannlekkasje med mobilen

Oppdag vannlekkasje med mobilen

Verisures nye vanndetektor kan spare huseiere for millioner av kroner. Detektoren oppdager vannlekkasjer og varsler deg umiddelbart på mobiltelefonen dersom en lekkasje oppstår.

Forbrukere og forsikringsselskaper bruker enorme summer hvert eneste år på å dekke kostnadene av vannskader. Bare i fjor dekket norske forsikringsselskaper vannskader for over 3,5 milliarder kroner i følge FNO*.

Vanskelig å oppdage
Oversvømmelse er ikke den eneste faren for huseiere. Små vannlekkasjer på kjøkken og i kjeller er ikke uvanlig og kan være vanskelige å oppdage. Dette kan utvikle seg til å forårsake store muggproblemer hvis det ikke oppdages i tide. Detektoren er overvåket av vår alarmstasjon som gir beskjed til deg hvis alarmen blir utløst, da kan du enkelt iverksette riktig tiltak. Har du lastet ned Verisure App, får du også varsel direkte til din mobiltelefon ved utløst vannalarm.

– Vi forventer mye fra denne tjenesten, som er en del av vårt servicesystem for det tilkoblede og beskyttede hjem. Den vil utgjøre en stor forskjell og kan redusere problemet med vannskader i norske hjem, sier kommunikasjonssjef i Verisure Securitas Direct, Cecilie Knudsen.

Vanndetektoren er plassert på spesielt utsatte områder som på kjøkkenet, under vasker, bak fryseren og under oppvaskmaskinen. Kjellere er også et utsatt område. Her er det størst fare for oversvømmelse, noe som er tankevekkende ettersom de fleste sikringsskap og vann- og varmesentraler er plassert her.

– Disse apparatene er som regel lite pene, og blir ofte plassert ute av syne. Vi ser at det er disse stedene som er spesielt utsatt for vannskader. Det som kan starte med en liten lekkasje kan ofte utvikle seg til å bli et stort problem hvis det ikke oppdages i tide, sier Knudsen. – Vi mener at vi kan redusere de verste skadene som skjer i hjemmet vesentlig. Dette vil være til stor hjelp for forbrukerne, og også godt nytt for forsikringsselskapene.

Vanndetektoren vil også være en kjærkommet tilbud for hytteeiere, ettersom mange hytter står tomme i flere uker om gangen. I 2014 ble det rapportert vannskader for hele 152 millioner kroner i norske hytter.

Slik fungerer det
En rekke vanndetektorer vil bli plassert i risikoområder. Hver detektor har en liten ledning som kan oppdage selv de minste mengder vann. De vil for eksempel oppdage en lekkasje fra fryseren, kjøleskapet eller en plutselig stigning av grunnvann i kjelleren.

Hvis vann blir oppdaget, blir kunden umiddelbart varslet gjennom en app på smarttelefonen deres. Varslingen går også direkte til en profesjonell alarmstasjon som ringer kunden.

Typiske risikoområder:

Kjøkken
Et høyrisikoområde og det viktigste rommet å dekke i boligen. Tretti prosent av alle vannlekkasjer i hjemmet oppstår på kjøkkenet. Risikoen for skade har økt de siste ti årene, ettersom det er blitt mer vanlig med flere vanntilknyttede kjøkkenapparater.

Skjøter på rør
De fleste moderne boliger har et eget skap eller område hvor rør til vannforsyning og varmtvannstank er samlet. Dette er et område som stor risiko for vannlekkasje, og en detektor burde bli plassert her.

Vannledende varmeapparater
Vanndetektorer er nyttig for å oppdage lekkasjer, spesielt hvis varmeapparater – for eksempel varmtvannstank eller ovn -er plassert i et rom som ikke er vanntett eller har avløpsrør. Uansett er det viktig å tenke på at en varmtvannstank inneholder mye vann, og at det er viktig å sjekke for lekkasjer uansett om området er vanntett eller ikke.

Verisures tips for å unngå vannskader

• Ikke la vaskemaskinen, oppvaskmaskinen eller tørketrommelen gå når du sover eller ikke er hjemme. Det kan oppstå både vannlekkasjer og brann ved bruk.
  • Oppdager du en liten lekkasje, få det fikset med en gang.
  • Bytt vannslangene til maskinene dine omtrent hvert tiende år, og kontroller koplinger og skjøter jevnlig for å se om det drypper vann.
  • La alle i huset vite hvor hovedstoppekranen er og hvordan den brukes. Steng hovedstoppekranen når du skal være bortreist i flere dager.
  • Sørg for at du følger våtromsstandarden når du pusser opp badet.
  • Rens slukene og vannlåsene én gang i året.
  • Monter vannstoppere.
  • Installer boligalarm med vanndetektor.

Kilde: * Statistikk fra Finans Norge

Verisure AS (Securitas Direct) er Norges største alarmselskap. Det er også Europas ledende leverandør av profesjonelt overvåket brann- og innbruddsalarm, med aksjonering hvis noe skulle skje. Hvert trettiende sekund monteres det et Verisure-system et sted i verden, og hver dag bruker over 1,8 millioner kunder vår teknologi 13 land i Europa og Latin Amerika. Selskapet har 9000 ansatte og partnere. Siden vi startet med alarm i Norge i 1991 har vi hatt en meget positiv utvikling og tilbyr alarmer til boliger og bedrifter over hele landet. Våre alarmsystemer er koblet til vår døgnbemannede alarmsentral. Vi leverer hele verdikjeden - fra produktutvikling og design til salg, installasjon, service, vedlikehold og utrykning. Takket være fokus på høy kvalitet har vi de mest fornøyde kundene i bransjen (Norsk Kundebarometer 2015). Med Verisure får du mye mer enn en standard bolig- og brannalarm. Ved å bruke moderne, trådløs teknologi gjør Verisure det mulig å overvåke og fjernstyre hjemmet ditt med mobilen via app, uansett hvor du er.