Aluminiummuseet markerer frigjøringsjubileet på nett

Aluminiummuseet markerer frigjøringsjubileet på nett

I forbindelse med 75års-jubileet for frigjøringen av Norge 8. mai, inviterer Aluminiummuseet til foredraget «Holmestrand – et alliert bombemål» -med Kasper Rogde Søyland. Han er forfatter av jubileumsboka for Holmestrand aluminiumindustri og rådgiver i Vestfoldmuseene.

Det planlagte foredraget skulle være på Aluminiummuseet, men blir i stedet lagt ut som digitalt foredrag. Det eneste du trenger å gjøre for å få det med deg, er å sitte klar på facebook eller gå inn på vestfoldmuseene sine hjemmesider, der foredraget blir lagt ut kl. 12. Søyland diskuterer om produksjonen av fly-materialer ved Nordisk Aluminium Industri førte til at Holmestrand stod i fare for å bli bombet av de allierte, og hvorvidt sabotasjeaksjonen ved fabrikken på sensommeren 1944 var et svar på en slik trussel.

Vel "møtt"

Regions

Vestfoldmuseene er et interkommunalt selskap med driftsansvar for 11 museer og arkiv. Vårt formål er å fremme fylkets by- og bygdekultur, sjøfartshistorie, kunstopplevelser, hvalfangsttid, herregårdshistorie og moderne industrihistorie.

Lene Walle

Pressekontakt Direktør Vestfoldmuseene IKS 489 59 476
Therese Grande

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Markedsføring og kommunikasjon 481 20 511
Maren Wegge Nilsen

Pressekontakt Markedsrådgiver Markedsføring og kommunikasjon 970 60 410
Hanne Bügel

Pressekontakt Avdelingsdirektør Fellestjenester 95 213 707
Karianne Schmidt Vindenes

Pressekontakt Avdelingsdirektør Arkiv og forvaltning 415 73 858
Hanne S. Østerud

Pressekontakt Avdelingsdirektør Avdeling for utvikling 480 92 497
Jan Åke Pettersson

Pressekontakt Avdelingsdirektør Avdeling for kunst 951 43 273
Arild Braa Norli

Pressekontakt Avdelingsdirektør Avdeling for kulturhistorie Tlf: 476 07 614

Relatert materiale

Vestfoldmuseene

Vestfoldmuseene IKS består av en arkivinstitusjon, et institutt, et kunstmuseum, et historisk senter og syv kulturhistoriske museer. Våre spesialmuseer og temautstillinger sender deg på en fengende historisk reise gjennom vikingtid, grevskapshistorie, middelalder, hvalfangsthistorie, kunstneren Edvard Munchs liv og moderne industrihistorie, samt ett av landets beste kunstmuseer. Vestfoldmuseene IKS driver også Vestfoldarkivet og Samlingsforvaltningen, med gjenstander, fotografier og arkiver fra hele Vestfold. Hver avdeling tilbyr særegne temaer og opplevelser.

Vestfoldmuseene IKS
Hinderveien 10