Gå videre til innhold
Fra venstre: Konservator ved Larvik Museum Aina Aske, Stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle, avdelingsdirektør for Kulturhistorie i Vestfoldmuseene, Arild Braa Norli, direktør for Vestfoldmuseene, Lene Walle.

Politisk støtte til Vestfoldmuseenes søknad om statlige midler

Torsdag 4. mars møtte stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle (H), Larviks ordfører Erik Bringedal (H) og Larviks varaordfører Rune Høiseth (Ap) Vestfoldmuseene og Larvik museum på Herregården i Larvik. Hensikten med møtet var å legge en plan for hvordan få regjeringen, og i siste instans, stortinget til å bevilge tre millioner ekstra til Vestfoldmuseene på statsbudsjettet i 2022. Pengene skal benyttes til å revitalisere Herregården i Larvik og utvikle den til å bli et senter for barokk kulturarv i Norge. I samarbeid med Larvik kommune, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Riksantikvaren og Norges miljø- og biovitenskapelige universitetet planlegges arkeologiske undersøkelser og på sikt tilbakeføring av herregårdshagen. Herregården med hagen vil da bli en grønn kjerne i Larviks gamleby.

Westgaard-Halle, Bringedal og Høiseth uttrykte stor begeistring for planene. Larvik museum har arbeidet for utvikling av Herregården i mange år ved å tilbakeføre rom for rom slik de var innredet da de første grevene residerte i Larvik. Om pengene bevilges, løftes ambisjonene mange hakk og Herregården vil ta en nasjonal plass i fortellingen om utviklingen av det moderne Norge.

Konservator på Larvik museum og ansvarlig for utvikling av Herregården, Aina Aske, brenner for dette prosjektet! -Støtten fra staten betyr enormt mye for å gjennomføre de ulike tiltakene som planene legger opp til, sier hun.

Direktør i Vestfoldmuseene, Lene Walle, sier at Vestfoldmuseene prioriterer dette arbeidet høyt. -Vi har mange oppgaver og mange unike steder å utvikle, men vi har så stor tro på at Herregården i Larvik vil bli et fantastisk trekkplaster for besøkende innenlands og utenlands, at dette settes høyest nå. Nå krysser vi fingrene for at de bevilgende myndigheter også ser det samme!

Regions

Vestfoldmuseene er et interkommunalt selskap med driftsansvar for 11 museer og arkiv. Vårt formål er å fremme fylkets by- og bygdekultur, sjøfartshistorie, kunstopplevelser, hvalfangsttid, herregårdshistorie og moderne industrihistorie.

Lene Walle

Pressekontakt Direktør Vestfoldmuseene IKS 489 59 476