Vår leverandør Flisekompaniet viser eksempler på trender innen baderomsfliser

Fliser til badet: 3 varige trender for baderomsflis

Når du skal velge fliser til badet er lurt å tenke seg om en ekstra gang. Her får du 3 tips til baderomsfliser som holder seg over tid.

Det er ikke bare-bare å bytte fliser på badet. Mens man gjerne eksperimenterer med ulike farger når man maler veggene på stua eller soverommet, bør man tenke mer langsiktig når det kommer til materialer og farger til baderommet.

Varige fliser til badet

- Er badet bygget etter forskriftene og godt vedlikeholdt kan det vare i minst 30 år. De fleste er veldig bevisst på dette og ønsker fliser som står seg over tid, uten å bli for kjedelige. Samtidig ønsker de fleste å få frem sin egen personlige stil, sier Gina Heltorp Andersen som er arkitektkonsulent i Flisekompaniet.

Flisekompaniet får mange spørsmål knyttet til investeringene som skal gjøres på badet og har derfor gått grundig til verks og utpekt 3 hovedtrender innen baderomsfliser som de ser har kommet for å bli.

- Vi ser et større ønske om å vise sin individuelle stil og personlighet også på badet. Da kan det være greit å ha en rettesnor å gå etter, om man også er opptatt av varighet, sier Gina.

3 hovedtrender for fliser til badet

Lenge har grått regjert på badet, gjerne sammen med store fliser og stramme linjer. Men nå blir det stadig mer innslag av varmere farger og naturmaterialer.

Flisekompaniet deler de 3 hovedtrendene inn i kategoriene «naturlig urbant», «japansk ro» og «arkitektonisk». Her kommer en liten oversikt:

Naturlig urbant

Den kalde og flate/pussede betongen er byttet ut med et varmere uttrykk, ofte i form av fliser av typen ceppo di gre, som har større tilslag av små og store steiner i overflaten. Denne stilen kombinerer ofte naturstein med sorte detaljer og stramme linjer som roer ned natursteinen og skaper et mer stramt og moderne uttrykk. Med elementer som trespiler, treverk og lyslister skaper man et rent og tidløst uttrykk.

Naturlig urbant.jpg
De stramme linjene i denne stilen kan mykes opp ved bruk av for eksempel treverk i interiøret. Her ser du ceppo di gre-fliser på to av veggene. Foto: Flisekompaniet.

Japansk ro

Denne stilen gjør et forsøk på å la hjemmet, og badet, bli en forlengelse av naturen utenfor. Typiske materialer for denne stilen er kalkstein, treverk og fliser med struktur, noe som gir en rolig og lun stil.

Japansk ro.jpg
Japansk ro har rene linjer og flater som mykes opp av treverk og andre naturlige materialer som kalk- og sandstein. Foto: Flisekompaniet.

Arkitektonisk

Her er det mer rom for å være leken gjennom kombinasjoner av geometriske former og funksjonalistiske henvisninger. Typiske trekk for denne trenden er mindre fliser, som for eksempel 10x10, i «flate» farger uten spill, kontrastfug i fargesterke toner, og innebygd armaturer som understreker den stramme og funksjonalistiske stilen.

- Dette er stilen for dem som ønsker å skille seg litt mer ut, og tiltrekker ofte design- og arkitekturinteresserte, sier Gina.

Arkitektonisk.jpg
Innen den arkitektoniske trenden er det ofte innslag av geometriske former. Legg merke til det runde dusjhjørnet og de bueformede vinduene som her myker opp de stramme linjene og rettferdiggjør de små flisene. Foto: Flisekompaniet.

Gjør en personlig vri på badet

På spørsmål om hva som er mest populært av de tre stilene har Gina følgende svar:

- Jeg føler vi står midt i «naturlig urbant» og er på vei til å bevege oss over til «japansk ro». De som er interessert i design og arkitektur ser vi trekkes mer mot den arkitektoniske stilen.Samtidig understreker hun at de ser stadig mer innslag av en trend de kaller «materialitet».

- Dette er fliser som har et mer håndlaget preg, som for eksempel teglstein og mer små kvadratiske eller avlange fliser. Denne trenden har vært i Italia i mange år, og vi ser den også har begynt å etablere seg i Norge. Mange bruker dette materialet til å få frem sin personlige stil på baderommet, forteller Gina.

Avlange fliser bad.jpg
Fliser i form av mindre staver er på full fart inn i norske baderom, ifølge Flisekompaniet. Foto: Flisekompaniet.