Mange drømmer om et eget walk-in closet når de bygger drømmehuset

Garderobeskap eller walk-in

Den store drømmen om det lille arealet. Vi snakker selvfølgelig om walk-in garderoben.

Når det snakkes om drømmehuset, er det spesielt ett rom med et lite areal som ligger høyt på ønskelista. Walk-in garderoben har på mange måter blitt et fenomen, og det finnes mange måter å gjøre det på.

Garderobe-01.jpg

Garderobeskap eller åpen løsning?

Færre og færre velger den konvensjonelle løsningen med store garderobeskap med dører. Har man begrenset med plass, er dette selvsagt en fullgod løsning og det finnes mange flotte stiler og varianter å velge mellom. Men tiden da garderobeskapet eller skyvedørsgarderoben var det eneste alternativet er definitivt forbi, og vi ser mer og mer at det er den åpne garderobeløsningen som gjelder.

LES MER: Øverst på ønskelista til husbyggere

Walk-in garderobe_stort.jpg

Mange ønsker et stort rom der de kan samle alle klær på en praktisk og oversiktlig måte.

Uendelige varianter av klesoppbevaring

Noen ønsker seg et helt separat rom for klærne, mens andre finner kreative løsninger for oppbevaring inne på soverommet. For trenger det egentlig å være et helt separat rom for at man skal kunne kalle det en walk-in garderobe? Er det ikke innafor så lenge den er adskilt og stor nok til at man kan gå inn i den? Vi synes det.

Walk-through garderobe til soverom og bad.jpg

Walk-through garderobe inn til et privat bad er en kreativ og populær løsning.

Noen velger for eksempel å ha en alkoveløsning på soverommet, altså en separat seksjon av rommet, uten dør. En artig vri er for eksempel å plassere denne bak sengen.

Man kan også sette opp garderoben som en romdeler på soverommet, eller ha garderobeløsningen bak en stilig glassvegg. Alle disse alternativene er åpne garderobeløsninger, der klærne allikevel er litt skjult fra sovesonen. Primærrom, eller bruksareal?

Når en skal velge hvilken løsning en ønsker å gå for, kan det være verdt å tenke over følgende: Velger en å integrere garderoben i soverommet, enten ved å bruke en halv vegg, skyvedør, eller glassvegg, kan deler av dette arealet inngå i boligens primærrom. Velger man derimot en fullverdig walk-in garderobe, vil dette antageligvis defineres som bodareal, og ikke inngå i boligens primærrom.

LES MER: BYA, BTA, BRA og P-ROM - Hva betyr det?

Walk-in-garderobe

Å få samlet alle klær i ett rom er veldig praktisk. Foto: Tone Molnes.

En smidigere hverdag

Når du leker med husdrømmen og drømmegarderoben, uansett hvilken variant du ser for deg, er det uansett flere ting det kan være lurt å tenke på.

Et tips kan være å tenke noen steg lenger, og vurdere hvordan garderobeløsningen kan lette husarbeidet. Tenk over hvordan rommene ligger i planløsningen, og hvor garderoben plasseres i forhold til soverom, vaskerom, og baderom. En god flyt mellom disse sonene, kan virkelig gi morgenrutinen et praktisk løft.

Om planløsningen tillater det så er en praktisk løsning å ha en skittentøyssjakt fra garderoberommet og rett til vaskerommet. På denne måten får man enkelt samlet skittent tøy på rett plass, uten bæring og henting.

Noen velger også å ha en felles walk-in garderobe for barna. Slik samler du alle klærne på en plass og sorteringen er enkel, oversiktlig og raskt unnagjort. I tillegg holder forhåpentligvis klesrotet seg til dette rommet, i stedet for overalt ellers i huset. Akkurat slik du vil ha det

Uansett hvordan drømmegarderoben din ser ut, har du mulighet til å realisere den når du bygger nytt hus fra VestlandsHus. Vi hjelper deg å finne den garderobeløsningen som passer for deg og ditt behov. For vi vet at garderoben representerer mye mer enn det den utgjør i areal.

Ønsker du å bestille vår huskatalog og finne ditt drømmehjem? Bestill her.