Fra venstre: Ingeborg Ukkelberg fra VestlandsHus, Rune Solheim og Therese Lunde Solberg fra Nordfjord Hus

VestlandsHus med svanemerkede boliger

Som den eneste landsdekkende huskjeden, tilbyr VestlandsHus nå svanemerkede eneboliger. Miljøsertifiserte bygg tar hensyn til hele livsløpet, og gir bedre hus å bo i. "Vi er blant huskjedene som bygger flest hus i Norge. Derfor vil vi fremover ta et større miljøansvar", sier utviklingssjef i VestlandsHus, Ingeborg Ukkelberg.

VestlandsHus jobber med svanemerking av sitt første hus, og vil om kort tid bygge flere svanemerkede hus. Den første svanemerkede eneboligen, Svanshornet, skal bygges av forhandleren Nordfjord Hus i Stryn. "Dette blir en attraktiv familiebolig, som nå legges ut for salg. Planen er videre at VestlandsHus skal bygge flere miljøsertifiserte hus over hele landet. Svanemerking er et løfte om strenge miljø- og kvalitetskrav, samtidig som resultatet er et bedre hus å bo i", sier hun.

En 3d-illustrasjon av Svanshornet - det første svanemerkede huset til VestlandsHus.

Trygt miljøvalg for kunden

Ukkelberg forteller at kjeden må ha kontroll på de ulike miljøbelastningene gjennom hele byggeprosessen på hus som er svanemerket. "Det sies at svanemerking er vanskelig å få, og enkelt å velge. Sertifiseringen krever mye av kjedens systemer og stor bevissthet rundt produktvalg. Dette kommer kunden til gode. Når et hus er svanemerket, vet huskjøperen blant annet at huset har minimalt med miljøfarlige stoffer, har lavere energibruk, og har et godt inneklima. Enkelt forklart, et sunt og godt hus å bo i. En annen fordel er at huset kvalifiserer til Husbank-finansiering, og kan søke om grønne lån med bedre fordeler."

På samme tid som Svanemerket stiller krav til byggets kvaliteter, erfarer VestlandsHus at de fremdeles har stort spillerom når det kommer til arkitekturen. "Så lenge vi ivaretar kravene, har vi stor frihet i arkitekturen. Arkitektene våre kan tegne svanemerkede hus i alle stilarter, ulike prisklasser, og etter kundenes ønsker. Kort sagt får du drømmehuset, bare mer miljøvennlig" sier Ukkelberg.

Markedsansvarlig i Svanemerket, Bjørn Olav Strandli sier følgende om prosessen: "Det er inspirerende å arbeide med engasjerte virksomheter som ønsker å gjøre en forskjell. VestlandsHus viser et stort miljøengasjement og vilje til å skape endring. Svanemerket er vanskelig å få men enkelt å velge, og VestlandsHus har grepet utfordringen. De har inspirert underleverandører til å være med på reisen og bruker Svanemerkingen som et verktøy for innovasjon og videreutvikling i virksomheten. Vi ser frem til å følge det første huset på Stryn og gleder oss til fortsettelsen."

Bedre rustet mot fremtidige miljøkrav

Ukkelberg forklarer: "For huskjeden handler det om å tilby hus som møter fremtidige miljøkrav. Blant annet blir klima- og miljøkravene i offentlige anskaffelser skjerpet og skal vektes med minst tretti prosent fra 2024. Flere medlemmer i kjeden bygger også for det offentlige. Svanemerkede hus har gode miljøprestasjoner på bolig, så dette gir medlemmene våre en dokumentert god miljøprofil. Dette trenger de om de, eksempelvis, skal bygge omsorgsboliger for det offentlige. Svanemerking er en miljøsertifisering som er helhetlig og tar for seg tomten, prosjekteringen, materialbruken, byggeprosessen, dokumentasjonen, og hvilket inneklima huseieren får å bo i. Vi skal ikke legge skjul på at det å svanemerke hus krever mye av oss som huskjede. Samtidig er dette en god anledning til å gå gjennom en del av de eksisterende rutinene vi har når vi bygger hus. Resultatet er positivt både for kunden, miljøet og for VestlandsHus."

Fakta om svanemerking

• Et svanemerket bygg har lavt energiforbruk og godt inneklima.
  • Det taes hensyn til miljøet i hele prosessen, fra råvare til huset står ferdig.
  • Svanemerkingen stiller strenge krav til alle materialer og produkter i huset
  • All dokumentasjon må godkjennes av Svanemerket, myndighetenes eget miljømerke.
  • Svanemerkede hus kvalifiserer til Husbanklån. Noen banker tilbyr grønne lån.

Krav i svanemerkede bygg:

• 41 obligatoriske krav og 28 poengkrav. Kravene gjelder energi, klima, ressurseffektivitet / sirkulær økonomi, kjemiske produkt, byggevarer og material, bruk av miljømerkede produkter, biologisk mangfold og tre som råvare, innendørsklima, innovasjon og grønne initiativ, samt kvalitetsstyring av byggeprosess.

Fakta om VestlandsHus:

• VestlandsHus er en landsdekkende huskjede med eget arkitektkontor, lokalisert i Ålesund
  • Kjeden har nær seksti forhandlere i hele Norge, og var landets 8. største husbygger i 2022
  • Kjeden fyller 50 år i 2024