Tittelpakket boksemåned hos Viasat

I løpet av fire tettpakkede helger i september viser Viasat og Viaplay hele seks tittelkamper i boksing i fem forskjellige vektklasser. Størst spenning knytter det seg til Cecilia Brækhus stormøte med Anne-Sophie Mathis på Viasat 4 lørdag 22. september. Allerede 8. september er det likevel all grunn til å benke seg foran TV-en. Da møter Vitali Klitschko tyske Manuel Charr til tittelkamp på Viasat Sport.

Rekken av tittelkamper på Viasat-plattformen og Viaplay i september er lang og inkluderer flere av boksesportens for tiden aller heteste navn:

Vitali Klitschko ruver både i ringen og nå også på den politiske arenaen i hjemlandet Ukraina. Tittelkampen 8. september mot tyske Manuel Charr har blitt omtalt som kun en oppvarming før det mange håper skal bli et gigantmøte mellom Klitschko og David Haye neste år.

Andrè Ward har vunnet både OL og boksesportens Super Six og regnes for tiden som en av boksesportens aller ypperste uansett vektklasse. Motstander 8. september er Chad Dawson, som av Ring Magazine omtales som verdens tiende beste bokser.

Julio Cesar Chavez junior er sønn av Mexicos største bokselegende gjennom tidene, og er en av de yngste verdensmesterne i WBC noensinne. Motstanderen argentinske Sergio Martinez var tidligere innehaver av tittelbeltet i  WBC. Martinez er rangert som nummer én hos BoxRec i mellomvekt-klassen, mens Chavez jr er nummer to, så dette er en kamp boksefans er sulteforet på. Kampen har skapt en enorm interesse i hele Sør-Amerika, og ikke minst i Mexico og Argentina.

Yoan Pablo Hernandez regnes også for å tilhøre verdenseliten. Bokseren fra Cuba ble for alvor kjent i Norge i 2007 da han som en av svært få klarte å beseire Viasats egen bokseekspert Thomas Hansvoll. I motsatt ringhjørne 15. september står bokser, moteskaper og skuespiller Troy Ross, rangert som fjerde best i verden i cruiservekt.

Vår egen boksedronning Cecilia Brækhus setter sine tre VM-belter i weltervekt på spill i storkampen mot Anne-Sophie Mathis i Fredrikshavn. Franske Mathis er kjent som den kvinnelige utgaven av Mike Tyson. Hun har hele 26 seirer, 22 av dem på knockout, i sin profesjonelle boksekarriere.

Alexander Povetkin innehar verdensmestertittelen i tungvekt i WBA. Lørdag 29. september møter Povetkin førti år gamle Hasim Rahman fra USA.

- Dette blir som å få hele UEFA Champions League i fotball fra kvalik til finale servert på én måned. Jeg kan ikke huske at  en tv-kanal noensinne har skapt en bedre meny av gode boksekamper, men det er jo bare å takke og bukke. Ordet "arbeidsglede" fikk en helt ny mening for oss kommentatorene da denne smørbrødlista ble klar, sier Viasats boksekommentator Kyrre Merg.

8. september Vitali Klitschko mot Manuel Charr. ca. klokken 23.00 på Viasat Sport og Viplay.
8. september Andre Ward mot Chad Dawson ca. klokken. 03.30 på Viasat Sport og Viplay.
15. september Julio Cesar Chavez Jr.mot Sergio Martinez. ca. klokken 03.00 på Viasat Sport og Viaplay.
15. september Yoan Pablo Hernandez mot Troy Ross. ca. klokken 23.00 på Viasat Sport og Viaplay.
22. september: Cecilia Brækhus mot Anne-Sophie Mathis. Sendingen starter 19.55 på Viasat 4 og Viaplay.
29. september Alexander Povetkin mot Hasim Rahman. Tidspunkt annonseres senere.

• cecilia brækhus
  • vitali klitschko