Hvem skal vinne 100 000 kroner?

Den 1. august åpner avstemmingen til Amandaprisen Årets nykommer. Prisen er gitt av Viasat Film og har en helt spesiell betydningvinneren får gi 100 000 kroner til et selvvalgt 'hjertebarn' fra kulturlivet. De tre nominerte, Kaia Varjord, Marie Blokhus og Tobias Santelmann, har nå bestemt seg for hvem de vil gi pengene til hvis de vinner.

Hvis Kaia vinner Årets nykommer vil hun gi pengene til Bifrost, ei lita teatergruppe som holder til på Hølen, der hun vokste opp. Teatergruppa ble opprettet samme året som Kaia flyttet fra Hølen så hun fikk dessverre ikke muligheten til å være med selv, men hun har likevel valgt Bifrost som sitt hjertebarn fordi hun ser hvor mye et slikt tilbud betyr for lokalsamfunnet.

-  Bifrost er et fantastisk kulturtilbud på dette bitte lille stedet - som jeg skulle ønske eksisterte også i min barndom og ungdomstid, sier Kaia.

Tobias har derimot valgt Steinerskolen på Hovseter i Oslo som sitt hjertebarn. Skuespilleryrket var nemlig ingen barndomsdrøm for Tobias, han fikk først prøvd seg på scenen da han gikk i tredje klasse på Steinerskolen. Da spilte han hovedrollen i skuespillet Spellemann på taket.

- I tredje klasse på Steinerskolen må alle sette opp et teaterstykke, enten man vil eller ikke. Det var her jeg sto på scenen for første gang, forteller Tobias.

Hvis Bodø-jenta Marie vinner har hun bestemt seg for å opprette et elevstipend ved Nordland Teater slik at ei heldig jente fra Nordland kan få samme mulighet som hun selv fikk: et år som elev på teateret i Mo i Rana. Selv var Marie skuespillerlærling der i fem år, noe hun beskriver som enormt lærerrikt.

-  Jeg ble tatt inn i varmen på Nordland teater da jeg var 18 år og det har vært avgjørende for karrieren min og for min kjærlighet til teaterfaget, sier Marie.

Det er altså publikum som skal avgjøre hvem som blir Årets nykommer og dermed får gi 100 000 kroner til sitt hjertebarn. Avstemmingen åpner 1. august på Viasat Films Facebook-side. Ikke glem å stemme på din favoritt!

• Kino, film, foto

• marie+blokhus