​I dag starter Rugby-VM på Viasat Sport og Viaplay

England og Wales er vertsnasjoner for årets Rugby-VM. I løpet av mesterskapets 48 dager skal det spilles totalt 44 kamper før en verdensmester i en av verdens aller tøffeste ballidretter er kåret. Hele mesterskapet kan ses på Viasat Sport og Viaplay.

Interessen for Rugby-VM er på kokepunktet i England. Det er beregnet at godt over 500.000 rugbyfans fra hele verden vil ta turen til de engelske og walisiske arenaene under turneringen som samler de 20 beste lagene i verden. VMs første kamp spilles mellom England og Fiji på Twickenham Stadium i London.

- Rugby er fantastisk underholdene idrett flere og flere nordmenn har fått øyenen opp for. Viaplay skal sende rubbel og bit av VM-kampene, mens Viasat Sport vil vise et godt utvalg av kampene, sier Stian Aune Kleppo, sportssjef i MTG Sport.

Sist gang England vant VM var i 2003, da de slo Australia i en uhyre jevn og tettspilt kamp. Nå øyner engelskmennene på nytt et håp om å kunne kapre verdensmestertronen. Ranket som nummer én og storfavoritt er det likevel New Zealand som er. Deretter følger Sør-Afrika, Irland, England, Wales og Australia. Første Rugby-VM ble spilt i 1987. Vinneren løfter William Webb Ellis-pokalen, oppkalt etter skolegutten som i følge myten skal ha plukket opp en fotball under en kamp og dermed ha kastet i gang sporten.

Tags