Verdens viktigste spillere samles til fredscup på Lillestrøm

Denne uken er det klart for høstens viktigste fotballbegivenhet. Fra torsdag 6. til søndag 9. oktober samler veldedighetsprosjektet MTG United For Peace barn fra tolv land til en egen fredscup på Lillestrøm. Lørdag 8. oktober møtes en rekke tidligere verdenskjente fotballspillere til en uhøytidelig showcup i LSK-hallen.

Suksessen fra i fjor skal gjentas når fotballcupen MTG Peace Cup arrangeres fra torsdag 6. til lørdag 8. oktober i Oslo og på Lillestrøm. Cupen er en del av veldedighetsprosjektet MTG United for Peace, som ønsker å bygge bro mellom alle landene hvor det internasjonale medieselskapet Modern Times Group (MTG) er representert. Barn fra ulik bakgrunn samles, og målsetningen er å lære om toleranse, respekt og kulturer av hverandre. Medieselskapet MTG når ut til totalt 125 millioner seere i 33 land, og i Norge eier selskapet blant annet P4, TV3 og Viasat.

Torsdag 6. oktober ankommer deltakerne Oslo for å ta del i MTG Peace Cup-finalene 2011. Lagene er fra 12 land og har vunnet sine nasjonale MTG Peace Cup, fra Ghana i sør til Russland i øst, og deltakerne er gutter og jenter mellom 12 og 14 år.

MTG United for Peace samarbeider med Nobels Fredssenter og Røde Kors. Fredag 7. oktober blir det klart hvem som får Nobels fredspris for 2011, og lørdag 8. oktober klokken 12.00 blir dette markert med en egen fredsmarsj klokken 12.00 ved Nobels Fredssenter i Oslo. Barna som deltar i fredscupen vil også delta i fredsmarsjen.

Lørdag 8. oktober klokken 16.00 er det duket for fotballfest i LSK-hallen. Barnas innsats feires med blant annet en «All Star-turnering», der tidligere storspillere fra England, Tyskland og Drillos-epoken på 90-tallet møtes til vennskapelig kappestrid i LSK-hallen. Blant spillerne er Viv Anderson, Clayton Blackmore, Tony Woodcock, Fredi Bobic, Lee Martin, Jørn Andersen, Jan Åge Fjørtoft, Einar Jan Aas, Martin Andresen og Torgeir Bjarmann. En rekke andre tidligere internasjonale og norske storspillere har i tillegg bekreftet sin ankomst. Åge "Glam" Steen Nilsen, Alexx Alexxander og Eclipse er også på plass for å underholde.

Les mer om MTG United For Peace: mtgunitedforpeace.com

• fotballkamp
  • manchester united
  • mtg united for peace
  • jan åge fjørtoft
  • lsk
  • fredi bobic

Modern Times Group er den internasjonale underholdnings-kringkastingsgruppen med størst geografiske utbredelse i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-tv-kanaler i 11 land og 38 betal-tv-kanaler i 32 land. Betal-tv-kanalene blir distribuert på Viasats egne satellitt-tv-plattformer i ni land, samt via tredjeparts-distributører (inkludert kabel, satellitt og IPTV) og internett. Disse fri-tv- og betal-tv-kanalene/plattformene når ut til totalt 125 millioner seere i 33 land. MTG er også hovedaksjonær i Russlands ledende uavhengige tv-kringkaster (CTC Media – Nasdaq: CTCM). Modern Times Group er et selskap i vekst med salgsinntekter på 13,1 milliarder SEK og driftsresultat på 2,4 milliarder SModern Times Group er den internasjonale underholdnings-kringkastingsgruppen med størst geografiske utbredelse i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-tv-kanaler i 11 land og 38 betal-tv-kanaler i 32 land. Betal-tv-kanalene blir distribuert på Viasats egne satellitt-tv-plattformer i ni land, samt via tredjeparts-distributører (inkludert kabel, satellitt og IPTV) og internett. Disse fri-tv- og betal-tv-kanalene/plattformene når ut til totalt 125 millioner seere i 33 land. MTG er også hovedaksjonær i Russlands ledende uavhengige tv-kringkaster (CTC Media – Nasdaq: CTCM). Modern Times Group er et selskap i vekst med salgsinntekter på 13,1 milliarder SEK og driftsresultat på 2,4 milliarder SEK i 2010. MTGs klasse A- og B-aksjer er børsnotert på Nasdaq OMX Stockholm (MTGA og MTGB).