Viasat lanserer Norges første 3D-tjeneste

I dag lanserer Viasat Norges første regulære 3D-tjeneste. Viasat 3D blir tilgjengelig for satellittkunder gjennom Viasats digitale HD-mottakere, og vil bestå av direktesendt fotball fra UEFA Champions League i tillegg til streaming av filmer on-demand i 3D. I forbindelse med lanseringen inviterer Viasat til pressemøte i dag i Akersgata 73 klokken 11.00.

Viasat vil tilby direktesendte kamper i 3D fra UEFA Champions League fra og med slutten av inneværende sesong. Trekningen av åttedelsfinalene finner sted i morgen og avgjør hvilke lag som møter hverandre 15. og 16. februar, 22. og 23. februar, samt i mars. Sluttspillet fortsetter videre i 2011 frem til finalen spilles på Wembley Stadium i London lørdag 28. mai.

Via leiefilmtjenesten Viasat OnDemand tilbys også animasjonsfilmer som Det regner kjøttboller og sci-fi- og skrekkfilmer i 3D. Man får tilgang til Viasat OnDemand ved å koble HD-mottakeren til internett. Filmene koster 59 kroner per stykk og er tilgjengelige i 24 timer. Viasats HD-mottakere er allerede klare for å ta imot 3D-signaler via satellitt og nett. Man trenger derfor kun en 3D-TV og 3D-briller for å se 3D-innhold på TV-skjermen.

– Vi er veldig glade for å kunne gi Viasat-kundene en eksklusiv og helt spesiell julepresang i form av filmer og etter hvert sport i 3D. Med lanseringen av Viasat 3D viser Viasat nok en gang at vi er førende i utviklingen av fremtidens TV-format, sier administrerende direktør Erik Z. Børresen i Viasat.

Lanseringen av Viasat 3D gjøres i samarbeid med Samsung. De direktesendte 3D-sendingene via satellitt gjøres i samarbeid med SES-Astra.

I forbindelse med lanseringen av Viasat 3D inviteres det til pressetreff klokken 11.00 i dag i Viasats lokaler i Akersgata 73. Her vil Viasats administrerende direktør Erik Z. Børresen demonstrere tjenesten, fortelle mer om Viasats satsning på 3D, samt gi ytterligere informasjon om hvilke rettigheter og hvilket innhold 3D-tilbudet vil bestå av. Samsung vil også være til stede for å svare på spørsmål om det norske 3DTV-markedet. Det vil bli enkel servering av mat og drikke. Velkommen!

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Erik Z. Børresen
Adm. Dir. Viasat
Telefon: 229 90 159/928 21 102
E-post: erik.z.borresen@viasat.no

Øystein Hygen Christensen
Informasjonsansvarlig i Viasat
Telefon: 229 90 023/480 30 073
E-post: oystein.hygen.christensen@viasat.no

Viasat Broadcasting er det største forretningsområdet innen den internasjonale underholdnings-kringkastingsgruppen Modern Times Group MTG AB. MTGs Viasat Broadcasting er den største fri- og betal-TV-operatøren i Skandinavia og Baltikum, og driver sine egne fri-TV-kanaler i Tsjekkia, Ungarn, Slovenia, Bulgaria, Makedonia og Ghana. I tillegg driver MTG en DTH-plattform i Ukraina, samt betal-TV-kanaler i Sentral- og Øst-Europa og i USA. MTG er den største aksjonæren i Russlands største uavhengige kringkaster CTC Media, og MTGs TV-kanaler når ut til 125 millioner mennesker i 31 land. MTG driver også det største kommersielle radionettverket i Norden og Baltikum. MTG er børsnotert på Nasdaq OMX Stockholm.

• Data, telekom, IT

• champions league