Vårens kulturopplevelser på den andre siden av grensen

Pressemelding   •   feb 13, 2018 07:30 CET

Dalarna Vinterfest, Dalarna Foto Ari Magg Mikael, Svensson

Trenger du litt kulturelt påfyll i vintermørket? I Sverige arrangeres det en rekke spennende kulturarrangementer i månedene som kommer. Kalenderen er stappfull av kunstutstillinger, musikkfestivaler, messer og konserter. Bli med på vårens store kulturfest hos “söta bror”!

Nedenfor finner du Visit Swedens tips til neste halvårs kulturhøydepunkter i Sverige.

FEBRUAR og MARS

Vinterfest – Menneske & Naturen
Når: 15.–18. februar.
Hvor: Mora, Orsa, Älvdalen i Dalarna.
Hva: Internasjonal kammermusikkfestival i Mora, Orsa og Älvdalen. En fest fylt av inspirerende, spennende og nyskapende musikk. Kunstnerisk leder for Vinterfesten er den islandske pianisten Vikingur Olafsson.

Planet Earth II – Live in concert
Når: 1. mars.
Hvor: Scandinavium, Göteborg.
Hva: De vakreste bildene fra BBC sin suksesserie ”Planet Earth II” blir vist i 4K-Ultra-HD på en gigantisk skjerm, akkompagnert av et åtte manns symfoniorkester. De vil fremføre musikk av Oscarvinneren Hans Zimmer, Jacob Shea og Jasha Klebe

Stockholm Photo Fair
Når: 9.–11. mars.
Hvor: Stockholm.
Hva: Fotomesse for alle som er interessert i fotografi. I løpet av tre dager får besøkende oppleve en fotofest fylt med inspirasjon, produktinformasjon, bilde-utsalg og gratis seminarer.

Varberg Live - Uno Svenningsson
Når: 16. mars.
Hvor: Varberg, Halland.
Hva: Konsert med den kjente svenske artisten Uno Svenningsson. Uno er også sanger i bandet Freda, samtidig som han har gjort suksess med sin solokarriere.

Exposed - Bryan Adams Utstilling
Når: 20. januar–30. mars.
Hvor: Halmstad, Halland.
Hva: De fleste kjenner godt til Bryan Adams musikk, men visste du at han også er en prisbelønnet fotograf? Utstillingen viser Bryan Adams motefotografier som har vært publisert i noen av verdens mest kjente motemagasiner. Exposed inneholder blant annet bilder av Bryans venner og kollegaer, som Kate Moss, Michael Jackson, Morrisey, Amy Winehouse og Louise Bourgeois.
Les mer he

Hylte Kunst og håndverksrunde

Hylte kunst og håndverksrunde

Når: 30. mars–2. april.
Hvor: Hylte, Halland.
Hva: Hyltes kunstnere og håndverkere åpner sine dører til atelierer, verksteder og gallerier for visninger og salg av sløyd, keramikk, tekstiler, smykker og malerier. Her har du mulighet til å få spennende kunstneriske opplevelser og visuell input.

Kunstvandring i Bohuslän
Når: 30. mars–02. april.
Hvor: Bohuslän, Västsverige.
Hva: I påsken åpner et hundretalls kunstnere og kunsthåndverkere sine ateliéer for nysgjerrige publikum i Bohuslän.

Tranedansen i Hornborgasjön
Når: Slutten av mars.
Hvor: Hornborgasjön, Västsverige.
Hva: Hornborgasjön er en av Europas viktigste fuglesjøer, hvor du kan oppleve vakker natur og se tranedansen på nært hold. Når tranene vender tilbake fra Spania kan du oppleve den unike dansen de fremfører.

Trandansen - Foto Roger Borgelid

Chateau Grand Cru i Örebro
Når: 23.–24. mars
Hvor: Conventum Arena, Örebro.
Hva: For 24. gangen på rad arrangeres delikatesse- og vinmessen Chateau Grand Cru i Örebro. Messen er en av Sveriges mest tradisjonsrike og byr på et bredt utvalg av vin.
Les mer her

S&S Hypnotisk dans for de nysgjerrige
Når: 3.mars –7. april
Hvor: Göteborgsoperaen, Göteborg.
Hva: Verdenspremiere på S&S, to ulike verk som vever sammen bevegelse, lys og lyd til en fengslende forestilling.

APRIL

Dalslands kanal 150 år
Når: april til november.
Hvor: Dalsland, Västsverige.
Hva: I år fyller Dalslands kanal 150 år og det blir feiring fra april til november! En tur på Dalslands kanal tar deg til hjertet av Sveriges sjørike landskap. 12 kilometer med kanaler binder store og små sjøer sammen til en 250 km lang opplevelsestur. 150- års feiringen vil blant annet inneholde festivaler, utstillinger, lokale arrangementer og forelesninger, og den 31 august finner den offisielle jubileumsfeiringen sted.

Bilsportmessen Elmia
Når: 30. mars og 01. april.
Hvor: Jönköping.
Hva: Skandinavias største bil og mc-messe for motor-entusiaster. Det er en messe for hele familien der det ikke bare vises biler og motorsykler, men som også byr på underholdning, konkurranser og spektakulære utendørs-show.

Kunstvandring i Bohuslän
Når: 30. mars–02. april.
Hvor: Bohuslän, Västsverige.

Market Art Fair
Når: 12.–15. april.
Hvor: Liljevalchs Konsthall, Stockholm.
Hva: Market Art Fair har blitt et samlingspunkt for de viktigste galleristene, kunstnerne og samlerne fra den nordiske regionen. I løpet av messen vil utvalgte gallerier vise frem et eksklusivt utvalg av den viktigste og mest aktuelle kunsten på den Nordiske kunstscenen.

Ebbot Lundberg & The Indigo Children + Bonafide
Når: 21. april.
Hvor: Varberg, Halland.
Hva: Den 21. april inntar Ebbot og The Indigo Children scenen i Nöjeshallen. De får selskap av Bonafide fra Skåne og to lokale supportartister. Ebbot er også kjent som den karismatiske frontfiguren i gruppen The Soundtrack Of Our Lifes og har en egen evne til å trollbinde publikum.

Stockholm Kulturnatt
Når: 21. april.
Hvor: Stockholm.
Hva: En kveld med en rekke gratis kulturtilbud rundt om i Stockholm. Mellom klokken 18.00 og 24.00 bys det på alt fra utstillinger til elektropop, salsadans, motevisning, opera og mat fra middelalderen. Rundt omkring i Stockholm by vil det bli arrangert ulike konserter, forestillinger, utstillinger, installasjoner og mye mer. Dette er kvelden du oppdager alt du ikke visste fantes eller det du har drømt om å prøve av Stockholms kulturliv.

Kunstrunden i Majorna
Når: 20.-22. april.
Hvor: Bydelen Majorna i Göteborg.
Hva: Samlingsutstilling med kunstnere og håndverkere med atelierer i Majorna som jobber med en rekke materialer og uttrykksformer, som billedkunst, skulptur, glass, tekstil, keramikk og smykkekunst. Her får du et personlig møte med kunstnerne og et unikt innblikk i deres arbeidsprosess.

Bryan Adams
Når: 28. april.
Hvor: Partille Arena, Göteborg.
Hva: Den verdenskjente artisten Bryan Adams gjester Partille Arena i Göteborg. Han kommer til å by på materiale fra sitt kommende album «Ultimate», som inneholder nye og gamle hits fra hans karriere.

Vernissage-helg i Glasriket
Når: 27.–29. april.
Hvor: Glasriket, Småland.
Hva: Nye og spennende kunstglass-utstillinger åpnes og det blir glass-show og glassblåsing i verdensklasse.

MAI

Åsnens Nationalpark Alexander Hall

Innvielse av Åsnen Nasjonalpark
Når: 25. mai.
Hvor: Åsnens Nationalpark, Småland.
Hva: Sveriges 30. najonalpark innvies. Nasjonalparken omfatter naturreservatene Bjurkärr, Toftåsa myr og Västra Åsnen, og området ligger i Alvesta og Tingsryds kommune. Parken ligger vakkert til ved innsjøer og er utsmykket med arkitekttegnede brygger i glass og tre som passer inn i naturen.

Öland Spirar
Hvor: Öland, Kalmar.
Hva: For syvende året på rad satser Öland innhøstningsfestival på arrangementet Öland Spirar. Besøkende vil bli tilbudt en rekke aktiviteter rundt omkring på øya.

Rättviks Vårmarked
Når: 04.–06 mai.
Hvor: Rättvik, Dalarna.
Hva: Siden 1880-tallet har markedet i Rättvik eksistert. Her får du alt fra hjemmelagde karameller til traktorer. Det vil også bli musikk- og sceneopptredener i løpet av de tre dagene markedet blir arrangert. Her finnes det opplevelser for både gamle og unge.

RiksettanRally
Når: 10. mai.
Hvor: Örkelljunga, Värnamo og Jönköping i Småland.
Hva: For 17 året på rad arrangeres Riksettanrally langs gamle riksvei 1. Et rally som kjøres i et behagelig tempo fra Örkelljunga til Värnamo. Opplev 50-tallet på nytt når veteran- og rallybilene samles for fremvisning. Det blir en skikkelig folkefest med biler, aktiviteter underholdning, konkurranser og mat.

Borås Internasjonalle Skulpturbiennal
Når: Mai–september.
Hvor: Borås, Västsverige.
Hva: Stor skulpturutstilling på ulike plasser i Borås by.

Lisebergs hagedager
Når: 17.–20. mai.
Hvor: Liseberg, Göteborg.
Hva: Västsveriges største hagemarked. I midten av mai fylles fornøyelsesparken med alt en hageinteressert trenger for å stelle i stand i hagen og på balkongen. Hageeksperter vil også være tilstede for å gi gode råd for grønne fingre.

Hammarkullekarnevalen
Når: 25.–27. mai.
Hvor: Hammarkullen, Göteborg.
Hva: Årlig karnevalprosesjon og flerkulturelle folkefest i bydelen Hammarkullen. Siden 1979 har latinamerikanske foreninger bidratt med dans og drakter i den fargerike karnevalsfeiringen.

Tjolöholm Classic Motor – kultur på hjul
Når: 20 mai.
Hvor: Tjolöholm, Halland.
Hva: Sveriges største Classic arrangement med 1300 utstillere. En møteplass for alle bil- mc- og mopedentusiaster.

Konstliv Halland
Hvor: Halland.
Hva: Kunstrunden i Halland gir besøkende muligheten til å treffe 100 ulike kunstnere i deres arbeidsmiljø. På to regionale samlingsutstillinger vises verk som er laget av de forskjellige kunstnerne.

Kunst rundt i Siljan
Hvor: Siljan, Dalarna.
Hva: Kunstnere i Siljanbygden åpner sine atelier for besøkende under Kristi Himmelfartshelgen. Det arrangeres også en egen utstilling i forbindelse med «Kunst rundt Siljan» som er en smaksprøve av hva de ulike kunstnerne har å by på, du finner den på Rättviks kulturhus.

Gardsjöspelet
Når: 25.–27. mai.
Hvor: Rättvik, Dalarna.
Hva: Middelalderforestilling hvor publikum inkluderes i oppsetningen. På plassen finnes også et eget middelaldermarked med salg av ulike gjenstander og mat.

Kosta bilträff
Når: 11.–13. mai.
Hvor: Kosta, Kronoberg, Småland.
Hva: På Kosta Bilträff kan du stille ut din egen bil eller nyte synet av andres biler. Sportsbiler, gamle amerikanere, veteranbiler eller spesialbygde biler, alle typer er velkomne på treffet.

Prince Bertil Memorial med Gärdesloppet
Når: 20. mai.
Hvor: Stockholm.
Hva: Historisk motorparade fylt med aktiviteter for bilentusiaster i alle aldre. Det blir en tradisjonsrik fremvisning av motor- og kulturhistorie i et spennende miljø.
Les mer he

Da Vinci Intervention
Når: 05.mai–04. november.
Hvor: Kalmar slott i Kalmar, Småland.
Hva: I åtte av slottets saler kan besøkende oppleve tolkninger av Leonardo Da Vincis maskinoppfinnelser og studier av hans ikoniske kunst i fullskala. Utstillingen hyller geniet og renessansemennesket Leonardo Da Vinci, og den tilbyr en underholdene, pedagogisk og opplysende opplevelse for alle.

JUNI

Foto: Anette Stendahl

KAK Midnattssolsrallyt
Når: 27.–30. juni.
Hvor: Rundt om i Småland.
Hva: En av Europas største rallykonkurranser for historiske konkurransebiler, som årlig trekker titusener av tilskuere. Årets utgave har Vimmerby som sentralarena, og en ny og fresh løype tar deltakerne gjennom 800 kilometer med variert landskap i Småland. Den 30. juni kommer rallybilene til å stoppe i Eksjö, på Stora Torget, for service og lunsjopphold. Kungliga Automobil Klubbens Midtnattssolrally er åpent for biler som er bygd før 1990.

Midsommerfeiring i Äskhults by
Når: 22 juni.
Hvor: Äskhult, Halland.
Hva: Midsommerfeiring med dans rundt maistangen, lek og underholdning.

Foto: Ciprian Gorga

Midsommarfirande på Tjolöholms Slott
Når: 22.–23. juni.
Hvor: Tjolöholm, Halland.
Hva: Midtsommerfeiring for hele familien i herskapelige omgivelser på Tolöholm slott.

Foto: Thomas Carlén

John Bauer 100 år
Når: slutten av juni.
Hvor: Jönköping, Småland.
Hva: Det er i år 100 år siden den kjente kunstneren John Bauer døde. Maleren er kjent for sine illustrasjoner og malerier av svensk natur og troll. Bli med inn i Bauers eventyrlige verden av nisser, troll, jetter og prinsesser. Feiringen foregår hele året, men John Bauer utstillingen åpner i slutten av juni.

Bondens marked i Haga
Når: De tre første lørdagene i juni.
Hvor: Göteborg.
Hva: På søndager har du sjansen til å møte lokale bønder på bondens marked i den koselige bydelen Haga. Her kan du kjøpe alt fra ferske grønnsaker til ost og marmelader.

Avesta Art 2018 - Illusjoner/allusjoner
Når: 27. mai–17. september.
Hvor: Dalarna.
Hva: Hver sommer samles kunstnere fra hele verden for å tolke et gitt tema. I sommerens utstilling på Verket museum belyses begrepet illusjoner/allusjoner med ulike perspektiv, uttrykk og teknikker.

Midtsommerfeiring i Dalarna
Når: 22. juni.
Hvor: Dalarna.
Hva: Bli med på ekte svensk midtsommer i Dalarna! Den tradisjonsrike svenske midtsommerfeiringen er en hyllest til den lyse årstiden. På midtsommeraften (som i år faller på fredag 22. juni) kler svenskene seg opp i finstasen, pynter håret med blomster og samles for å spise god mat, synge og danse rundt maistangen. Feiringen finner sted rundt om i hele landet, men den mest tradisjonsrike finner du i Dalarna. Her blir det feiring med blomsterpyntet maistang, kransbinding, dans, musikk, mat, fest og god stemning. På Gammelgården i Rättvik kan du oppleve autentisk midtsommerfeiring med spelemann og den største feiring finner du i Sammilsdal i Leksand, der mer enn 20 000 mennesker samles hvert år.

Mellan Björk och Bambu
Når: 16. juni–19. august.
Hvor: Galleri Kvarnen i Sundborn, Dalarna.
Hva: Carl Larsson lot seg inspirere av japansk estetikk og malte en rekke akvareller i japansk komposisjon og stil. Opplev hans japanskinspirerte malerier på Galleri Kvarnen i Dalarna. Besøket kombineres gjerne med Carl Larsson-gården, hjemmet til Carl och Karin Larsson.

Nationaldagsfeiring i Societetsparken
Når: 06. juni.
Hvor: Varberg, Halland.
Hva: Bli med på svensk nasjonaldagsfeiring i Societetsparken!

Middelalderdagene
Når: 30. juni –01. juli.
Hvor: Varberg, Halland.
Hva: Festningsområdet i Varberg kler seg i fargesprakende middelalderpynt. Drøm deg tilbake til en svunnen tid og opplev hvordan folk levde i middelalderen. Fartsfylte ridderoppvisninger, gjøglerskole, musikk og pil og bueskyttere vil sørge for en eventyrlig stemning.

Stockholm Street Festival
Når: 30. juni–02. juli.
Hvor: Kungsträdgården, Stockholm.
Hva: Stockholm Street festival er en av Sveriges beste festivaler for gateartister. Her vil du blant annet finne gjøglere, magikere, klovner illusjonister, akrobater, komikere og mye mye mer. Det vil bli arrangert graffiti-konkurranse, sirkusskole og et utvalg av ulike food trucks i Kungsträdgården.
Les mer her

Ljungby Fortellerfestival - “I Stora Vida Värend”
Når: 14.–17. juni.
Hvor: Ljungby i Kronoberg, Småland.
Hva: I år feirer Ljungby fortellerfestival at det er 200 år siden eventyrsamleren Gunnar Hyltén-Cavallius ble født. Under festivalen vil det bli sunget og fortalt fra hans samlinger.

Foto: Zornmuseet

Zornmuseet Nær og fjern
Når: 01. juni–31. august.
Hvor: Mora, Dalarna.
Hva: For den svenske kunstneren Anders Zorn var verden utenfor Sveriges grenser veldig forlokkende. Han hentet inspirasjon til mye av sin kunst fra reiser til London, Paris, New York, Kairo og Tunisia. I sommerutstillingen på Zornmuseet får vi et innblikk i Zorns mange reiser rundt om i verden.

SEMF Konsert i Tyska kyrkan (Derwisch) Foto: Sarah Tehranian

SEMF - Stockholm Early Music Festival
Når: 01.–06. juni.
Hvor: Gamla Stan, Stockholm.
Hva: Nordens største internasjonale arrangement for barokk-, renessanse- og middelaldermusikk.

Unnarydsdagen

Når: 12. juli.
Hvor: Unnaryd, Hylte, Halland.
Hva: Andre onsdagen i juli er det stormarked, mat- og kulturopplevelser fra morgen til kveld i Unnaryd.

GSO Sommerkonsert
Når: 06. juli.
Hvor: Slottsskogen bypark, Gøteborg.
Hva: Tradisjonell utekonsert med Göteborgs symfoniorkester i Slottsskogen bypark. Konserten ledes av orkesterets sjefdirigent Santtu-Matias Rouval. Gjør deg klar for en storslått musikkopplevelse ute i det grønne!

Lars Winnerbäck
Når: 13. juli.
Hvor: Södra fästningshörnan i Varberg, Halland.
Hva: Opplev Lars Winnerbäck på hans sommerturné! Den 13. juli kommer han, bandet og en stor sceneproduksjon til Varberg for å underholde på Södra Fästningshörnan.

Victoriadagen
Når: 14. juli.
Hvor: Öland, Kalmar.
Hva: Storslått feiring av H.K.H Kronprinsesse Victorias 41-årsdag. Tradisjon tro vil feiringen foregår på Borgholms slott og både kongeparet og kronprinsessen vil være tilstede under feiringen på Öland.

Hallifornia
Når: 19.–21. juli.
Hvor: Varberg, Halland.
Hva: Festival som byr på actionsport, musikk, mat, fest og sosialt samvær. Visjonen er å løfte kulturen i Varberg og Halland, som omfatter både vann-, street- og actionsporter, dans, yoga, musikk og utfordringer. Dette er med andre ord festivalen for de kreative og nysgjerrig som vil teste noe nytt.

Mat i Verdensarven
Når: 20.-21. juli.
Hvor: Öland
Hva: I løpet to dager settes det fokus på matproduksjon på Öland. Programmet fylles med spennende aktiviteter, debatter, utstillinger og masse mat fra hele Öland.

Korröfestivalen
Når: 23.-29. Juli.
Hvor: Korrö i Kronoberg, Småland.
Hva: Sveriges største folkemusikkfestival med et bredt utvalg innen svensk og nordisk folkemusikk.
Les mer her

Vil du ha informasjon om flere ting som skjer i Sverige første halvår 2018?
Her kan du se hele oversikten i
Sveriges Eventkalender Vår.

Bilder finner du her

Visit Sweden markedsfører varemerket Sverige og svenske destinasjoner og opplevelser utenlands. Vi finnes i 12 land rundt om i verden, og her i Norge har vi kontor i Oslo. Nordmenn er de i verden som reiser aller mest til Sverige. I 2015 var antallet overnattinger nesten 3,5 millioner. Det er svenske staten som eier Visit Sweden, sammen med Svensk Turism AB.