Pressemelding -

Vil manuelt dobbeltarbeid til livs: Visma eAccounting første regnskapsprogram i Norden på Zapier

Regnskapsprogrammet Visma eAccounting er nå lansert som en app på integrasjonsplattformen Zapier - en plattform med 1500 applikasjoner som enkelt kan kobles sammen av brukeren selv, uten behov for koding eller teknisk kompetanse. Dette åpner for en mer automatisert arbeidsflyt mellom regnskap og andre løsninger man bruker fra før og er et stort steg bort fra manuelt dobbeltarbeid.

Zapier leverer automatisering ved å tilby en felles plattform med ulike applikasjoner for å effektivisere arbeidsflyten for både bedrifter og privatpersoner med blant annet betalingsløsninger, e-post, kalender og nettbutikker, i tillegg til kjente løsninger som Spotify, YouTube og Facebook. Zapier sørger for at informasjon mellom løsningene overføres automatisk, slik at brukeren kan benytte sin tid på viktigere ting enn manuelt dobbeltarbeid.

Tilrettelegger for automatisering
I følge Vismas Digital Index, som måler digitaliseringsgraden i norske bedrifter, står norske bedrifter i fare for å bli digitale sinker. Kun 47 % av norske bedrifter har digitalisert sine vanligste økonomiske og administrative prosesser.

- Som den ledende leverandøren av regnskapssystemer til småbedrifter i Norge, er det viktig for oss å tenke fremtidsrettet gjennom digitalisering og automatisering av tidkrevende manuelle oppgaver. Å skape et stort økosystem til Visma eAccounting er en viktig del av produktstrategien og grunnen til at vi nå lanserer Zapier som det første regnskapsprogrammet i Norden, sier Emilie Røed, produktansvarlig i Visma Mamut.

Visma erfarer at mange registrerer samme informasjon i flere løsninger. Ved å koble sammen løsninger som snakker med hverandre, kan man spare mye tid gjennom å unngå dobbeltarbeid.

- Oppdaterer man for eksempel kundedata manuelt både i regnskapsprogrammet og i en CRM-løsning, skal det ikke mange kundene til før dette blir en tidstyv. Og har man flere løsninger hvor man jobber manuelt, blir det mange timer i løpet av et år som heller kunne ha vært brukt mer fornuftig, forklarer Røed.

Kast tidstyven på dør
Å utnytte mulighetene for automatisering og effektivisering av arbeidsoppgaver kan være viktige faktorer for at flere bedrifter - inkludert småbedriftene - skal oppleve suksess.

- Vi ser at det å ta i bruk integrasjoner er en modningsprosess. Det er store variasjoner i hvor langt norske bedrifter har kommet, men mange sitter fortsatt med en holdning om at automatisering ikke er relevant hvis man har et enkelt regnskap. Selv for den minste bedrift med de enkleste behov, er automatisering aktuelt, fortsetter Røed.

En av kundene som allerede har testet den nye løsningen, er renholdsfirmaet Maks Rent i Stavanger.

- Jeg skriver inn kundeinfo i Google Forms og Zapier sender automatisk informasjonen til Visma eAccounting, kunderegister i Google Sheets, Google Calendar og deretter sender ut e-post til ny kunde - dette sparer meg for mye tid, sier Marius Akselsen i Maks Rent.

Visma håper inntredenen på Zapier vil bidra til at flere får øynene opp for de mulighetene som integrasjoner gir.

- Ingen burde registrere samme opplysninger i flere systemer i 2019. Vi bør bruke mindre tid på manuelle oppgaver og mer tid på det som faktisk betyr noe - nemlig å sørge for effektive og suksessfulle bedrifter, avslutter Røed.

Om Visma eAccounting
Visma eAccounting er et av Norges mest brukte nettbaserte faktura- og regnskapsprogram. Programmet er tilpasset mindre bedrifter og enkeltpersonforetak som ønsker å effektivisere sin hverdag med automatiske funksjoner, smarte apper og integrasjoner. Se visma.no/eaccounting

For mer informasjon, vennligst kontakt:
- Emilie Røed, Product Manager i Visma Mamut AS, mob: 928 51 119, e-post: emilie.roed@visma.com

• Data, telekom, IT

• eaccounting
  • zapier
  • regnskap
  • visma mamut
  • automatisering

Om Visma

Visma leverer software og tjenester som forenkler og digitaliserer prosesser i privat og offentlig sektor. Visma-gruppen opererer i hele Norden og i Benelux, Sentral- og Øst-Europa. Med over 9 500 ansatte, 1 000 000 kundekontrakter og omsetning på NOK 11 389 millioner i 2018, er Visma et av Europas ledende softwareselskap. Se visma.no og visma.com.

Lage Bøhren

Pressekontakt Head of Communication Norway +47 921 57 801