Gå videre til innhold
Farmasøyt Silje Bekkevold ved Vitusapotek Vinterbro forventer storinnrykk fra 1. oktober.

Venter stor pågang og ny vaksinerekord!

Influensavaksinen distribueres i disse dager ut til apotek over hele landet. Vitusapotek forventer enorm etterspørsel i høst og flere tusen har allerede reservert time for vaksinering i oktober.

Influensa kan være en alvorlig sykdom, særlig for eldre og personer med kroniske sykdommer. FHI anbefaler at alle over 65år og de som tilhører en risikogruppe vaksinerer seg før influensasesongen setter inn.

Tallet for apoteksatte vaksiner har vært økende hvert år siden apotekene fikk rekvireringsrett i 2020. Vaksinering i apotek avlaster helsevesenet og har blitt et naturlig valg for mange. I fjor valgte 220.000 å få satt årets influensavaksine i apotek. Det tilsvarer 1 av 6 satte influensavaksiner.

– Vi ønsker å bidra til at vaksinasjonsdekningen i befolkningen øker. Influensa kan være en alvorlig sykdom, særlig for eldre og personer med kroniske sykdommer som f.eks. diabetes og hjertesykdom. Influensa øker risiko for lungebetennelse og følgelig også bruken av antibiotika. I tillegg er det fortsatt viktig å unngå dobbeltsmitte, altså unngå at man både blir smittet av covid-19 og influensa, sier Silje Bekkevold, farmasøyt Vitusapotek Vinterbro.

Det er kommunen som skal sørge for et tilbud om influensavaksine til personer i risikogruppene, men apotekene er et godt supplement.

–De fleste apotek har lengre åpningstider enn leger og kommunale tilbud, og de ligger der folk flest ferdes. På vårt apotek kan man stikke innom for å få satt vaksinen forteller Silje. Man kan booke på nettsiden til Vitusapotek eller på telefon, men vi tar også imot drop-in i oktober.

Godt forberedt før sesongen
Apotekfarmasøytene kan rekvirere influensavaksiner når du kommer til apoteket. Derfor trenger man ikke lenger ha resept fra lege for å få vaksinen i apoteket.

– Vårt helsepersonell har gjennomgått grundig opplæring, både teoretisk og praktisk. Forrige sesong satte vi mange vaksiner i vårt apotek. Vi er derfor godt forberedt på å hjelpe alle som ønsker å vaksinere seg mot influensa denne sesongen, sier Silje.

Før vaksinen settes må du svare på noen spørsmål om helsetilstand, allergier og lignende. I tillegg må alle som tar vaksinen vente på apoteket i minst 20 minutter etter at vaksinen er satt.

– De aller færreste opplever bivirkninger, men influensavaksine kan gi ømhet, rødhet og hevelse på stikkstedet. Noen få kan oppleve lett feber, litt sykdomsfølelse eller muskelsmerter. Allergiske reaksjoner eller andre alvorlige bivirkninger forekommer uhyre sjelden, avslutter Silje

.

___________________________________________________________________________

Influensavaksinering i apotek

• Alle over 12 år kan vaksinere seg (krever samtykke fra begge foreldre for barn 12-16 år)
  • Du trenger ikke resept fra legen
  • Du kan bestille time eller stikke innom på drop-in
  • For hver vaksine som settes i apotek doneres en Meslingvaksine til Leger uten grenser.
  • Vaksinering starter 1. oktober

Om influensa og vaksinering

• De fleste som benytter seg av vaksinasjonstilbudet i apotek er over 60 år.
  • Ca. 900 personer dør av influensa hvert år. Mange får redusert helse og økt hjelpebehov etter influensa.

Kilder:

Influensavaksine til risikogrupper - FHI

Hver sjette influensavaksine satt i apotek | Apotek.no

Emner

Vitusapotek er en landsdekkende apotekkjede med over 300 apotek og flere enn 2000 medarbeidere som liker å bruke sine faglige kunnskaper. Å yte den nødvendige hjelpen, enten det er å bidra til å lege sykdom, forebygge helseproblemer eller øke det personlige velværet byr på varierte og spennende utfordringer både faglig og menneskelig.

Vår oppgave er å dele av vår kunnskap og bevise at vårt kundeløfte – vi vet – ikke bare er fine ord, men et reelt løfte til kundene våre.

Vitusapotek leverer også legemidler pakket i multidose, øvrige legemidler, apotekvarer, og tjenester til mer enn 100 norske kommuner, helseforetak, farmasøytisk industri og private klinikker.

Nina Sørlie Nilssen

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 47613290

Vitusapotek er en landsdekkende apotekkjede med over 300 apotek

Vitusapotek er en landsdekkende apotekkjede med over 300 apotek og flere enn 2500 medarbeidere som liker å bruke sine faglige kunnskaper. Å yte den nødvendige hjelpen, enten det er å bidra til å lege sykdom, forebygge helseproblemer eller øke det personlige velværet byr på varierte og spennende utfordringer både faglig og menneskelig.

Vitusapotek
Alf Bjerckes vei 28