Finsk innovasjon lindrer pollenallergi

Pollensesongen nærmer seg og 1 million nordmenn er berørt. Det finske selskapet Well02 har en ny metode som kan gjøre det lettere å puste for pollenallergikere - også for astmatikere. Mer enn 50.000 WellO2-produkter er solgt i Finland, der metoden er verdsatt og også brukt i helsevesenet. Well02 er nå tilgjengelig i Norge.

Når våren kommer, begynner pollenallergikere å føle hassel-og bjørkepollen med symptomer som rennende nese, tett nese, nysing og røde øyne. Allergien kan også utløse astmatiske symptomer. Cirka 25 prosent av Norges befolkning opplever besvær med pollen og ti prosent av befolkningen har astma.

Et nytt pusteapparat, Well02, kan hjelpe både pollenallergikere og astmatikere. Den er utviklet i Finland og er en kombinasjon av to velprøvde metoder: Pusting med motstand og dyp pusting av varm vanndamp.

- Det unike med WellO2 er at det kombinerer disse to etablerte måtene for å forbedre pustekapasiteten og tilstanden til luftveiene, sier Anssi Sovijärvi, professor emeritus i klinisk fysiologi og en av Finlands ledende spesialister i lungefunksjon.

Ullacarin Lindquist er ekstremt allergisk mot pollen og reiser vanligvis til Kanariøyene i den mest kritiske allergisesongen. I fjor kunne hun ikke reise dit på grunn av pandemien. Partneren hennes kjøpte da et pusteapparat, Well02, til henne.

- Allergiproblemene forsvant ikke, men de ble lindret. Det ble lettere å puste, pulsen gikk ned og jeg følte meg bedre, sier Ullacarin. Jeg ble aldri så ille at jeg trengte å søke tilsyn. Jeg trente pusten minst en gang om dagen frem til midtsommer.

Ved pollenallergi reduseres nesetetthet og slimakkumulering i luftrøret ved damppustingen, og det blir umiddelbart lettere å puste. Dampen hjelper også til å transportere partiklene som irriterer og forårsaker allergiske reaksjoner med en forbedret flimmerhårfunksjon.

Foto: Ullacarin Lindquist bruker pusteapparatet Well02 for sin pollenallergi

For mer informasjon kontakt: Anssi Sovijärvi, professor emeritus i klinisk fysiologi, Helsingfors Universitet, +358 40 042 3211, anssi.sovijarvi@welho.com eller Patrik Wigelius, Nordic Manager Well02, 076 141 4100, patrik.wigelius@well02.com eller Ilpo Kuronen, medisinsk sakkyndig Well02, tel. +358 45 139 3757, ilpo.kuronen@wello2.com.

FAKTA

Teknologien er globalt patentert, og pusteapparatet har fått stor oppmerksomhet i Finland, der den har solgt over 50.000 eksemplarer til privatpersoner og brukes også i helsetjenester for åndedrettstrening for blant annet KOLS-pasienter og astmatikere.

Slik fungerer Well02

Med pusteapparatet puster du inn varm damp som fukter slimhinnene og derved reduserer irritasjon i luftveiene fordi slim og partikler blir lettere renses ut. Effekten forbedres når du puster med en motstand samtidig, noe som får de minste luftrørene til å slappe av slik at pusteluften fordeles optimalt og dampen når de dype delene av lungene.

Pusteapparatets innebygde motstand styrker luftveismusklene på en allsidig og effektiv måte og gjør dem mer utholdende. På sikt resulterer det i redusert kortpustethet og økt pusteevne.

Derfor hjelper Well02 med pollenallergi

Ved pollenallergi reduseres nesetetthet og slimansamlinger i luftrøret ved damppusting, og det blir umiddelbart lettere å puste.

- Dampen bidrar også til at partiklene som irriterer og forårsaker allergiske reaksjoner blir transportert ut, sier Anssi Sovijärvi.

Derfor hjelper Well02 med astma

Astma kan utløses av allergener som pollen. Det er også en nær sammenheng mellom astma og nedsatte pustevaner. Både studier og mange selvopplevde historier viser at forbedrede pustevaner er et effektivt alternativ eller supplement til astmamedisiner.

Anssi Sovijärvi forklarer at den unike kombinasjonen med Well02 - ved å styrke luftveismusklene ved motstandspust og samtidig forbedre luftrørets tilstand av den varme dampen - er ideell for å forebygge og lindre astma.

- Astma er ofte assosiert med ansamlinger av slim og disse reduseres ved å puste med damp. Astma fører også til ujevn og ineffektiv fordeling av den inhalerte luften i lungene, noe som motstandspust kan motvirke.

Fakta om pollenallergi

I Norge er omtrent 25 prosent av befolkningen pollenallergisk. Pollenallergi kan, i tillegg til rennende nese, tett nese og kløe, påvirke luftrøret; du kan få kikhoste og kortpustethet. Pollenallergi kan også utløse astmatiske symptomer.

Fakta om astma

Cirka 10 prosent av nordmenn har astma. Astma skyldes en betennelse i slimhinnen i luftrøret som kan forårsake sammentrekninger i luftrøret (for eksempel under anstrengelse) som igjen forårsaker symptomer som kortpustethet og hoste.

WellO2 lanseres i Norge

Well02 er en finsk innovasjon, et pusteapparat med motstandspust (RMT, Respiratory muscle training) og med dampinnånding. Pusteapparatet er unikt fordi det kombinerer motstandspust og damppust og er derfor ideelt for rehabilitering av luftveiene ved å styrke lungefunksjonen. Det forbedrer også forsvarsmekanismene i luftveisslimhinnen mot virus. Well02 kan være viktig både for forebyggende formål og for restitusjon etter en lungesykdom. I munnstykket er det en motstand som er justerbar og tilpasset etter evnen. Dette gjør pustetreningen effektiv. Å puste med motstand er en etablert metode for å styrke pusten og redusere kortpustethet som er beskrevet i vitenskapelige studier, blant annet med astma- og KOLS-pasienter. Pustemusklene styrkes, brystet blir mer bevegelig og diafragma fungerer bedre.

WellO2 er solgt i over 50 000 eksemplarer i Finland, de fleste på apotek, og har fått mye oppmerksomhet i finske medier. Pusteapparatet lanseres nå i Norge og i resten av Norden.

WellO2 er enkel å bruke. Du setter deg ned og trekker pusten dypt gjennom et munnstykke som har en justerbar motstand. På samme tid, puster du inn varm vanndamp. Det er nok å trene noen minutter om dagen for å få veldig gode effekter.

Svensk debatt

Finsk media skriver om Well02:

Historien bak WellO2

WellO2 er oppfunnet av den finske oppfinneren Aulis Kärkkäinen. Apparatet øker pustekapasiteten og rengjør lungene, og hjelper dermed mange som har pusteproblemer. Oppfinnelsen ble laget på bakgrunn fra egne behov om å løse sitt eget pusteproblem, som så ut til å være for vanskelig å utbedre på andre måter. Etter en intensiv utviklingsperiode av prototype og testing, kom det endelige resultatet i form av den internasjonalt patenterte kommersielle versjonen. WellO2 er spesielt fordelaktig for de som lider av pusteproblemer av ulike årsaker. Den gir også bedre ytelse ved å øke pustekapasiteten. I Finland har det blitt solgt ca. 50 000 WellO2-enheter, med utmerkede tilbakemeldinger fra kunder.

Patrik Wigelius

Pressekontakt Nordic Manager Sweden, Norway, Denmark +46 76 14 14 100