Tekst og foto: Timme Ellingjord/Hvitblikk Photography

Blogginnlegg -

Fjellets gleder: topptur i Sundmørsalpene

Kroppen er stiv, kulden gnager meg inn til beinet. Jeg slår floker for å holde varmen, gradestokken viser 16 blå. Det er noe med å stå ute i kulden klokken åtte om morgenen, trøtt, uopplagt og med et visst selvhat hengende over seg, men likevel med et smil om munnen.

Solen har ikke stått opp ennå, men månen viser vei. Det er vinter, men kinnene våre er fulle av blomstrende roser. Det er mørkt, men likevel ikke dystert. Vi er i hjertet av Sunnmøre, hvor tindene stiger rundt oss på alle kanter som de mektige festningene de er.

Dette året har vinteren startet usedvanlig bra på Sunnmøre, og fjellets hvite gull strekker seg helt ned til fjordarmene. De mest ivrige har allerede 15 skidager eller mer bak seg når dette skrives i desember. Ikke ille for det vanligvis så våte Vestlandet. For min del, har jeg bare to hakk i sengestolpen og begge kommer fra heiskjøringens monotone tilstand. Så det er nå det gjelder! Det er dette jeg har ventet på: Årets første topptur.

PUSHER GRENSER
Topptur er i og for seg et noe snodig uttrykk. Allerede nå, bare ved å la ordet krølle seg over tungen, er målet ved turen liksom satt; nemlig det å skulle nå selve toppen. Men hva er det med disse toppene som fascinerer oss? Mennesker har i århundrer vært drevet av en trang til å utforske grensenes ytterpunkter, både verdens og våre egne. Vi trenger et mål, en mening, en topp.

Selv mener jeg at jaget etter toppen kan være destruktivt. Selve målet om å nå toppen overskygger alt annet. Vi pusher kanskje grenser som ikke bør krysses for å nå den toppen, og kan ende opp i situasjoner som er farligere enn de burde. Det være seg skredfare, dårlig sikt eller fallrisiko. Selvsagt kan et hig etter toppen også være positivt og medføre at man faktisk finner motivasjonen til de ekstra 100 høydemetrene. Det er jo noe med utsikten, med følelsen av å være på toppen av verden; om ikke annet, din egen verden.

SUKSESSFORMEL
Hva er det så vi søker denne dagen? For meg personlig handler fjellet om mentale utfordringer, stillhet og skjønnhet, og det er en plass for trivsel og refleksjon. Jeg bruker å si at jeg har en suksess-liste, hvor minst ett av punktene må være oppfylt for at skituren skal bli kalt bra. En tur må enten ha godt føre, fint vær eller godt selskap. Er alle punktene på listen oppfylt? Ja, da snakke vi om en virkelig «höjdare». Å komme til toppen er ikke engang med i denne suksessformelen.

DEN HVITE FARE
Kroppen er tungstartet denne morgenen, kanskje ikke så rart. Snøen er dyp, sesongen er ny. Om ikke annet, så fungerer kulden som en motivasjonsfaktor. Ingen har lyst til å ta lengre pauser enn nødvendig. Som så mangt, er kulden dermed både en velsignelse og en forbannelse.

De siste dagenes våte og tunge nysnø er byttet ut med en annen type snø, av den fjærlette sorten. Kanskje sesongens beste. Men kulden kan også bringe med seg krystaller og kantkornet snø, en potensiell dødsfiende.

Dagfinn graver hull og snøen studeres. Det konstateres ganske raskt at det er hele sju forskjellige lag i snødekket, alle med en svak binding som potensielt kan være katastrofalt for en skiløper som ferdes i brattere terreng. Men dette er ikke dagen for å kjøre bratt og vi beveger oss aldri inn i et terreng hvor faren for skred er til stede. Det er det som er så fint, man kan ofte unngå snøskred allerede på planleggingsstadiet, ved å velge en tur som unngår potensielt skredterreng.

POPULÆR TOPP
I dag går turen til Blæja. Med et toppunkt på over 1400 meter byr toppen på en lang nedkjøring, samt en fantastisk utsikt utover Hjørundfjorden, av mange på disse kanter kalt verdens vakreste fjord. Det er nettopp på grunn av dette, og fordi man i all hovedsak har mulighet for å unngå skredterreng, at Blæja er en av Sunnmøres mest populære topper å besøke vinterstid. Men man må likevel ta vurderinger av farer under selve turen, og selv på snille turer er veivalget viktig.

DRØMMESKOG
Solen kikker frem mellom fjellformasjonene.For en nokså nylig emigrert nordlending er det å kjenne solens stråler i midten av desember en uvanlig, men deilig følelse. Jeg må stoppe. Lukke øynene. Det er som å ha sluppet ut etter et årelangt opphold i underverdenen, for nå endelig å være fri til å møte daglyset igjen. Solen treffer oss like før toppen og gir oss den siste motivasjonen vi trenger. Utsikten på toppen er som lovet: Et magisk skue utover Hjørundfjorden og Sunnmøres tinderekke.

Alle gleder seg til nedfarten. Allerede før vi startet i dag morges, var vi sikre på at dette ville bli en av sesongens beste snødager. Fløyelsmyk nysnø bare venter på å bli slengt opp i luften.

Vi starter nedkjøringen. En perfekt start, med akkurat passe mengde puddersnø. Tørre snøkrystaller flyr gjennom luften og danner et magisk skue der de reflekterer solstrålene.

HÖJDARE
Dagens høydepunkt er derimot ikke de store, vide bakkene over tregrensen. Nei, skatten er den litt bratte og kuperte skogen som møter oss på slutten av dagen. For en nordlending som er oppvokst med skoger fulle av små fjellbjørk tettere enn hekkene i Ullevål Hageby, er denne åpne bjørkeskogen en perle.

Raske svinger, med pudder helt opp til nesen. Puter, sengetrekk og hele pakken. En real drømmeskog. Vi tar like godt på oss fellene en gang til, sporene er jo tross alt tråkket opp. For denne skigjengen handler dagen om å kose seg på fjellet under trygge og gode omgivelser. Uttrykket topptur kan like gjerne byttes ut med fjelltur eller skitur for min del, for det er ikke toppen som er målet. Målet er gleden, vennskapet og den fantastiske naturen som fjellet byr på. I dag var en «höjdare», der både selskap, snø og vær var tilnærmet perfekt.

En lovende start på sesongen.

Widerøe flyr deg til Sundmørsalpene!

For mer informasjon se wideroe.no

Widerøe pressevakt

Pressekontakt 98901500