Tekst: Cecilie Larvåg    Foto: Mediaserver.hamburg.de
Tekst: Cecilie Larvåg Foto: Mediaserver.hamburg.de

Blogginnlegg -

Musikkbyen

September i Hamburg byr på den årlige Reeperbahnfestivalen med hundrevis av konserter i løpet av noen hektiske dager, og sannelig tar ikke folket ved Elbe oktoberfesten på forskudd også. I Hamburg svinges seidelen allerede fra midten av neste måned.

Foto: Kevin McElvaney

Gjennom hele året avløser den ene festivalen den andre i denne festglade byen, og høsten er intet unntak. Fra 18.–21. september går den årlige Reeperbahnfestivalen av stabelen. I løpet av fire hektiske dagene blir det blant annet 360 konserter med alt fra heavy metal og punk til indie, hip-hop, jazz og soul. Konsertarenaene spenner fra musikklubber og kirker til byens stolthet; konserthallen Elbphilharmonie. Last ned den offisielle festival-app’en og få full oversikt. I tillegg til musikk byr festivalen på opplesninger av kjente forfattere, kunstutstillinger og filmfremvisning.

Foto: Vallbracht

Reeperbahn i bydelen St. Pauli fremstår i dag langt bedre enn sitt rykte. Joda, det reklameres fremdeles for peep show og andre utagerende aktiviteter fra neonskilt i alle regnbuens farger, men det er altså her du finner de tradisjonsrike ølhallene (biergarten) og de fleste av byens musikklubber og classy nattklubber.

Foto: Christian Spahrbier

Det var for øvrig i St. Pauli at fire unge karer fra Liverpool fikk sitt gjennombrudd i 1960–61. Det skjedde på Indra Club etter at Gerry & The Pacemakers hadde takket nei til jobben som back-up-band for bandet som opprinnelig spilte der. På Beatles-Platz på Reeperbahn kan du oppleve byens hommage til popikonene, inkludert Stuart Sutcliff (1940–1962) som var bassist i bandet i deler av Hamburg-tiden.

Foto: Marius Roeerhenko Sehrsam

Fra siste halvdel av september blir det fart på tappekranene i ølhagene rundt i Hamburg, og ikke før er den siste bratwürsten fortært, så byttes pilsner mot glüwein når nedtellingen til de mange julemarkedene starter. Her kan du gå for tradisjonell førjulsstemning på Jungfernstieg og Blankenese, eller velge mer utradisjonelt og besøke Winter Pride Xmas Market eller Dog Christmas Market. Og det hotteste av dem alle er nok en gang Santa Pauli, St. Paulis eget fargerike og høyrøstede julemarked.

Få også med deg en båttur på Elbe. Spesielt på kveldstid er det flott å se havnen og gamlebyen fra vannet. Tysklands nest største by har noe for de fleste.

Foto: Kai-uwegundlach

Widerøe flyr deg til Hamburg

For mer informasjon se wideroe.no

Emner

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 50 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å skape muligheter mellom små og store steder. I Distrikts-Norge er Widerøes flyoperasjoner av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur. Widerøe er distriktenes kollektivtransport. Som Norges eldste flyselskap tar vi vårt samfunnsoppdrag på alvor og jobber hver dag for å ivareta folks mulighet til å ta hele landet i bruk.

Widerøe pressevakt

Pressekontakt 98901500