a-ha utgir to remastrede deluxe album

a-ha utgir to remastrede deluxe album

Da a-ha tok en syvårs pause etter utgivelsen av deres femte album Memorial Beach i 1993 gikk Morten Harket, Magne Furuholmen og Pål Waaktaar-Savoy i gang med solo, band og kunst-prosjekter frem til de i 1998 ble fremførte to låter under Nobels fredspriskonsert i Oslo. Dermed var bandet tilbake med perfekt timing for det nye millenniet. I 2000 kom deres sterke comeback-album Minor Earth | Major Sky som gikk rett til første plass på albumlistene i Tyskland, Østerrike og Norge. Dette førte med seg en stor verdensturné før det kritikerroste albumet Lifelines kom to år senere og markerte bandets tilbakekomst på den internasjonale scenen.

Warner Music feirer et av verdens mest suksesfulle og mest elskede band ved å utgi disse to millennium comeback-albumene i helt nye deluxe remastrede versjoner som også inkluderer bonusspor med tidligere uutgitte demoer, og live-innspillinger. Begge album inneholder også helt nye notater fra Kieron Tyler.

Minor Earth | Major Sky (Deluxe Edition) inneholder original-albumet remastret med bonusspor samt CD nummer to med 16 låter inkludert demoer og live-innspillinger. Lifelines (Deluxe Edition) inneholder original-albumet remastret, i tillegg til en bonus CD på 19 spor med låter som ikke kom med albumet, tidligere versjoner og demoer. Begge album vil bli utgitt 27. September.

Det originale albumet kommer også som et dobbelt vinylsett. To demoer som tidligere ikke er utgitt er nå ute digitalt: «The Sun Never Shone That Day» (fra Minor Earth | Major SkyDeluxe Edition) og en rå demo av «Forever Not Yours» (fra Lifelines Deluxe Edition).

Etter det kritikerroste ‘comebacket’ under Nobels fredspriskonsert startet Magne og Pål å lage demoer fra Påls studio i New York til det som skulle bli et nytt album. “De var ikke veldig planlagt,” sier Pål om disse innspillingene. “De kom til fordi vi ønsket å gjøre det. Når vi møtes skaper vi a-ha musikk, uavhengig av omstendighetene rundt.” Albumet ble innspilt i New Yorks Alabaster Room, Lydlab og Rainbow i Oslo og Boogiepark i Hamburg, Tyskland. Minor Earth | Major Sky ble produsert av de tyske produsentene Boogieman og Roland Spremberg, co-produsert av a-ha og Kjetil Bjerkestrand med en siste finish fra den britiske produsenten Niven Garland.

Minor Earth | Major Sky gikk rett til første plass og solgte til gull og platina i Norge og Tyskland, samt til gull i Østerrike, Spania og Sveits. Tittelsporet “Minor Earth | Major Sky” og “Velvet” var singler som kom etter “Summer Moved Onsom gikk til nummer 1 i Norge og topp 10 i Tyskland.

Deluxe utgaven av Minor Earth | Major Sky er så mye mer enn bare en re-utgivelse av et hit-album. CD 2 gir oss et helt annet perspektiv på albumet med tidligere versjoner av låter som “Minor Earth | Major Sky,” “Velvet,” og “Summer Moved On”, samt en utrolig sterk versjon av låta “The Sun Never Shone That Day” og flere innspillinger som aldri kom med på originale utgivelsen. Her finner man også fire ‘live’ låter fra fra en konsert i Oslo i 2001.

a-ha holdt det de hadde lovet med Lifelines, oppfølgerplata fra 2002, som viste at bandet virkelig var tilbake – bedre en noen gang. Tid hadde gått og guttene hadde modnet: Magne Furuholmen jobbet med billedkunst ved siden av musikken, Pål Waaktaar-Savoys band, Savoy,hadde utgitt sitt fjerde album Reasons to Stay Indoors (2001), og Morten Harket hadde en suksessfull solokarriere, i tillegg til å ha blitt en låtskriver av klasse.

“Morten foreslo at vi skulle skrive sammen,” sier Magne. “Det var begynnelsen på et nytt samarbeid for oss.” I arbeidet med Lifelines kom hvert bandmedlem opp med en egen komposisjon til albumet, som videre ble produsert av seks forskjellige produsenter som Stephen Hague, Clive Langer, Alan Winstanley og Martin Landquist. Anneli Drecker ga sin vakre stemme til en del av låtene. Lifelines regnes som bandets mest varierte album, og gikk til nummer 1 på albumlistene i både Tyskland og Norge.

Som dette Deluxe Edition albumet viser så hadde a-ha flere låter enn det var plass til på albumet. “The Breakers,” “Sole Survivor” og “To Show It Is To Blow It” kom ikke med på det originale albumet. “The Breakersble senere innspilt av Påls band Savoy. Bandet forandret også litt på innspillingsprosessen ved å jobbe med sessions både i London, New York og Oslo. Noen av disse låtene blir presentert som tidlige mikser eller demoer som vil gi fansen en mulighet til å følge det arbeidet bandet gjorde frem til de ferdige versjonene av “Lifelines,” “Dragonfly” og andre.

Denne høsten vil a-ha ta fatt på sin nesten utsolgte turné «Hunting High and Low Tour 2019» med første konsert i Dublin 29. oktober. Her vil bandet fremføre hele Hunting High And Low albumet samt en rekke av deres største hits i Storbritannia, Nederland, Frankrike, Tyskland, Polen og Russland frem til november. I februar 2020 vil bandet fortsette til Dubai, Sør-Afrika, Australia og Japan for andre del av turnéen.

Følg a-ha på FacebookInstagram og YouTube for oppdateringer.