Burna Boy - Twice As Tall

Burna Boy slipper sitt femte studioalbum

Den Nigerianske musikk-eksporten, GRAMMY/BRITS-nominerte, 2x vinner av BET Best International Act award og MTV Europe Music Awards Best African Act, Burna Boy, har offisielt introdusert sitt femte studioalbum Twice As Tall. I dag markerer han også sin tilbakekomst til talkshowene som musikalsk gjest på The Tonight Show med Jimmy Fallon. Albumet, på totalt 15 låter, er tilgjengelig på alle strømmetjenester fra i dag.

I tillegg til albumet, introduserer Burna Boy også sin offisielle tegneseriebok "The Secret Flame". Boka, med bestefaren Benson Idonije (journalist/musikkritiker og tidligere band manager for legendariske Fela Kuti) som forteller, følger Burna Boy gjennom en spirituell reise der han oppdager seg selv samtidig som den fremhever øyeblikkene som gjorde han til den han er i dag. Fysiske kopier av "The Secret Flame" er nå tilgjengelig via www.onaspaceship.com/.

"Twice As Tall handler om en tidsepoke av livet mitt. Albumet handler om kampen om frihet. Albumet handler om livet generelt, det ekte livet, gode tider, dårlige tider, glade tider, triste tider, store tider," forteller Burna Boy.

Twice As Tall er produsert av Sean "Diddy" Combs, Bosede Ogulu og Damini "Burna Boy "Ogulu og har med seg bidrag fra Senegals Youssou N'dour, Naughty By Nature, det Kenyanske bandet Sauti Sol, Chris Martin fra Coldplay og Stormzy samt opptredener fra LeriQ, Telz, P2J, Rexxie, Timbaland, Mike Dean, Anderson .Paak og Mario Winans.

Albumet, som for det meste ble innspilt i den største byen i Nigeria, Lagos, under COVID-19 pandemien, er en vakker blanding av lydbilder. 11 av 15 låter er produsert av Nigerianske produsenter, hvorav 8 er fra the Spacechip Collective.

Albumets første singel "Wonderful" (produsert av Telz) mottok ros fra en rekke medier inkludert Rolling Stone, Pitchfork, TIME, Entertainment Weekly med flere. Burna Boy beskrev låta som "å handle om den vidunderlige følelsen av å se påvirkningen av musikken min på andres liv på turné, og det fungerer også som en påminnelse om at uansett hvor langt du kommer, eller hvor hardt du jobber; så må du være klar for å komme hjem. Foran alt så er Afrika hjem, det er moderlandet til alle mennesker."

Bemerkelsesverdige låter inkluderer "Alarm Clock" (produsert av P2J, co-produsert av Diddy) som på vakkert vis utstiller Afro-fusion-sjangeren som Burna selv har laget, "Monsters You Made" ft. Chris Martin (produsert av LeriQ) tar for seg feilutdannelse, global systematisk rasisme, politibrutalitet, korrupsjon og sosial urettferdighet fra Niger Delta i Nigeria til plyndringen av det Afrikanske land og "Wetin Dey Sup" (produsert av Telz, co-produsert av Timbaland) som snakker til Nigeriansk ungdom med det kompromissløse budskapet "de respekterer kun penger og vold."

Etter et nylig intervju med Burna Boy, erklærte The New York Times han som "en leder blant fremveksten av ny Afrikansk pop," før de gjorde det klart at "Burna Boy har ikke vannet ut sin Afrikanske kulturarv for å nå et globalt publikum. I stedet har han satt et umiskjennelig Afrikansk stempel på musikken sin hentet fra hele Afrika og på tvers av den Afrikanske diaspora."

Gjennom Twice As Tall tar Burna Boy for seg sine prestasjoner, sine svakheter og på samme tid oppmuntrer til ambisjon og utholdenhet i møte med usikkerhet og mot alle odds. Samtidig som albumet er et rent, kompromissløst Afrikansk arbeid, er det også smekkfullt av en global moderne sound som er for alle. For "the African Giant" er dette prosjektet en potpourri av følelser og nå står han "twice as tall".

TRACKLIST

1. Level Up (Twice As Tall) feat. Youssou N’Dour