Tungtvann - Reinspikka Hip Hop

TUNGTVANN SLIPPER REINSPIKKA HIPHOP PÅ VINYL FOR FØRSTE GANG SIDEN 2000!

21. desember 1999 var det en mildt sagt letta Poppa Lars som hentet ut 100 stk. blodferske, nytrykte «Reinspikka hiphop»-vinyler fra tollkontoret. De hadde klart det! Ikke bare kom Tungtvann sin første utgivelse ut før millenniumskiftet, den kom også ut før konkurrentene, og ble dermed den første «skikkelige» norske rap-plata.

Plata var et resultat av et halvannet års samarbeid mellom Harstad-produsenten og oppkomlingen Jørg-1 fra Ørnes, som hadde vært musikalske brevvenner et halvt års tid, før Jørg-1 la ned skateboardbutikken i Narvik og flyttet ned til Oslo for å satse alt på musikken. Poppa og Jørg-1 var forskjellige på mange måter men delte en brennende lidenskap for graffiti og den independent-rapen som kom ut fra New York på slutten av 90-tallet, samt en mer enn forsiktig skepsis til rap på morsmålet.

Plata var et resultat av den vanvittige responsen det ene verset fra «Hoda», som nøkkelpersoner i rap-miljøet hadde fått hørt. Var det mere enn en dårlig flipp? Jørgen og Lars var nesten usikre selv, de var jo et seriøst hiphop-band, og «Ubudne gjesta» kunne gi dem et rånete fyllerap-stempel som de aldri ville bli kvitt. Kanskje la være å ta den med? Satse videre på engelsken?

Heldigvis hørte Jørgen og Lars på alle andre enn seg selv, og resten er historie. De første hundre eksemplarene fra trykkereiet i Tsjekkia forsvant lynraskt, og før jula hadde rukket å bli nyttår var Tungtvann navnet på alles lepper, inkludert Aftenposten som anmeldte skiva til en 4-er, og EMI, som ringte for å signere dem. I januar debuterte de som Tungtvann på Blå i Oslo, og «vant» Bylarm et par måneder senere, mens de gikk mellom plateselskapsmiddager.

Til sammen ble det tre runder med 100 eksemplarer før Tungtvann, etter mye bekymringer om hvordan det skulle gå med gatekreden, signerte med EMI, trykket den opp på CD, gikk gull, havna på Absolute Music og til sist i historiebøkene. Nå er det 20 år siden eventyret starta, og selv om sommerens planlagte seiersrunde på landets festivaler gikk ad dundas, er det ikke over med det første.

I samarbeid med Warner presenterer nå Tungtvann sin legendariske debut-ep 11. desember, selve plata som en gang for alle viste at det gikk an å rappe på norsk, for første gang på vinyl siden 2000. Opptrykket er begrenset, så vi anbefaler å løpe til den berømte mølla!

Erling Midtstue

Catalog and Label Manager +47 94 88 85 58