Kari Traa og XXL i eksklusivt samarbeid om sportsklær for barn og ungdom.

Kari Traa og XXL med eksklusivt samarbeid

Nylig slo Kari Traa og XXL seg sammen for å lansere en eksklusiv kolleksjon med sportsklær for barn og ungdom. Kolleksjonen er kun tilgjengelig i XXLs butikker. – Vi er ekstremt stolt av dette samarbeidet. Det handler ikke bare om å bringe høykvalitets sportsklær til butikkene, men om å inspirere en ny generasjon jenter til å omfavne en aktiv livsstil med selvtillit og glede, sier Nina Bjørum, kategorisjef i XXL.

– Vår grunnlegger Kari Traa har helt siden begynnelsen gjort plass til kvinner som vil flytte sine grenser og følge sine drømmer. Hennes frie ånd og eventyrlystne personlighet har alltid manifestert i samlingene av lekne og feminine sportsklær. Det finner vi igjen i denne kolleksjonen også, sier markedssjef Karoline Hegbom i Kari Traa.

Når man tenker på hva barn må ha innerst på kroppen for å være komfortable, varme og tørre så er ull det naturlige valget. – Skal man lage klær til barn er det mange viktige hensyn å ta, og det som var viktig for begge parter i dette samarbeidet var disse punktene, sier Bjørum i XXL.

1. Ull må ikke klø. Barn har sensitiv hud, og dersom ulla klør, kan det være ukomfortabelt og begrensende for maksimal ytelse i aktiviteter.
  2. Klær må være slitesterke. Barn er (heldigvis) ikke opptatt av å ta vare på klærne sine når de leker. De krabber, klatrer, drar i hverandre, hopper, spretter, river osv – derfor er det viktig at klærne er slitesterke og tåler en trøkk. Dette er bakgrunnen for at Kari Traa-ullkolleksjonen laget av 60 % ull og 40 % modal, en materialkombinasjon som føles myk mot huden, samtidig som den er slitesterk under aktivitet.
  3. Det må puste og være varmeregulerende. Ettersom barn endrer aktivitetsnivået sitt fra høyt til lavt cirka tusen ganger i løpet av en dag, er det en fordel om klærne puster og er varmeregulerende for å gi best mulig komfort.

– Vår erfaring og dedikasjon til kvinners sportsklær over mange år har kulminert i dette viktige partnerskapet med XXL, og gjør at vi kan dele vår ekspertise og lidenskap med unge jenter i alle land XXL har tilstedeværelse. For oss er dette mer enn klær, det handler om å pleie styrken, selvtilliten og eventyrånden hos jenter fra ung alder, avslutter Hegbom fra Kari Traa.

Omsetning på 8,4 milliarder norske kroner i 2022 (eksklusive Østerrike som er under avvikling).